Du forlader mig aldrig PDF Udskriv Email
Mandag, 15. marts 2021 00:00

Du forlader mig aldrig af Karin Heurlin
Karin Heurlin
Du forlader mig aldrig
260 sider
Grønningen1

 

Karin Heurlin har det med at skrive om noget, hun personligt kender meget til. Særdeles meget. Skilsmisse, ensomhed, sorg, nederlag.

Det er svært at sige, hvor meget forfatteren selv fylder i romanen her. Men sammenfaldet kan være forklaringen på, at den ikke helt fænger. Forfatteren har måske tænkt sig selv for meget ind i handlingen.

Der er i hvert fald lidt for meget automatpilot over den.

Der er simpelthen ikke saft og kraft og nok i den til, at den går under huden i det hårde bogmarked, vi befinder os i.

Ydermere må man kunne forvente, når nu det er begrænset med litterært gods, at så skal vi ikke have gentagelser af sangtekster. Det er i orden med én gang Love me tender, og det er naturligvis på sin plads, når det kræves af handlingen med Gasolins Kvinde min én gang. Men at vi skal læse samme vers to gange, endda hurtigt efter hinanden, det er spild af papir i hvert fald, når det ikke bringer os dybere ind i personuniverset. Det  virker som et forsøg på at komme hurtigt fremad med noget genkendeligt, og dermed er handling, hastighed og hurtighed forsøgt sat over helhedsoplevelsen af bogen, som desværre ikke når ud til læseren i dybden og bredden.

Ideen til bogen er ellers udmærket. En kvinde i medieverden har koks i kærligheden og falder for en langt yngre stand-up-komiker. Tidligere har hun mistet en kæreste i en ulykke, så nu har hun så levet sig så meget gennem sorgen, da hun åbner en Facebookside, laver et radioprogram, holder nogle foredrag og skriver en bog, altsammen med titlen Sorgen ved, hvor du bor.


Og så får vi historien om, hvordan hun viser sin såkaldte ekspertise frem til andre, samtidig med, at hun selv kæmper med kærligheden og sin jalousi i et forhold, hvor hun da også har grund til at være mistænksom, og hvor hun snager i Peters mobiltelefon, som hun så kalder et forsøg på trøst og beroligelse.

Den kender vi jo. Psykologen der selv er ved at falde fra hinanden, terapeuten der banker sin kone. Skomageren der har huller i skoene. Bogen kunne have været virkelig morsom eller varm og poetisk. Den er nu blevet hverken eller. Det er en bog med handlingen som hovedaktør, ligesom vi da også lærer bogens personer ok at kende. Men vi mangler styrken, råheden og engagementet, der ville kunne gøre det psykologiske drama, bogen bliver solgt som.



Sprogligt ligger niveauet lige over en ugebladsføljeton og lige under en god feelgood-roman.

Det virker som om, forfatteren i farten tilmed har fundet nogle rappe replikker i forsøget på at give historien ekstra vægt: Og det gør altså, at sproget visse steder virker meget lidt sjovt og nogle gange direkte kluntet. Såsom

Da det ringede på, løb Ann ud på badeværelset og stak den ventende tandbørste i munden

Vi er det fødte mediepar. Keld og Hilda go home.

Peter havde fået en parkeringsbøde, da vi kom ud til bilen. (Han havde vel fået den før, red. Der LÅ vel en parkeringsbøde).

Bagefter kyssede han mig endnu længere, end Mik K havde trykket sin kæreste ind til sig. Øh..What....

Så er der også noget om sorgens kaffegrums, og Ann, der sukker irriteret, kigger surt på sin hånd, mens hun balancerer på stolen. Tre ting læseren skal have at vide om Ann i en enkelt sætning. Det er måske lige lovlig meget.

Og så er der den med efter en rejsedag var hun så sulten, at hun nærmest var kommet til at bestille alt for meget, og nu kunne man nærmest ikke se den rødternede dug for skålene med hvidvinsdampede muslinger, bresaola med rå artiskokker, frittata med asparges og selvfølgelig brækspruttesalaten med de små skivede kartofler.

Hold da op, siger Peter og klør sig i ansigtet. Det samme gør vi som læsere. Det er noget af en menu at holde styr på....

Senest opdateret: Onsdag, 10. marts 2021 16:01
 
Efterhånden mulighed for sol PDF Udskriv Email
Mandag, 15. marts 2021 00:00

Efterhånden mulighed for sol af Michael Enggaard

Michael Enggaard
Efterhånden mulighed for sol
448 sider
Politikens Forlag

Michael Enggaard kan skrive, så det fløjter. Skabe handling og hverdagsdrama samtidig med, at han giver os en litterær oplevelse.
Det er flot arbejde.
Bogen er stor og tyk, og for vores skyld kunne den have været endnu tykkere. Så skulle Michael have fundet på noget mere, hvilket heller ikke ville have været et problem. For fantasi har han og sproglig kunnen. Efter såvel en lille menneskealder som journalist og med erfaringen fra 2017-udgivelsen Svækling.

Michael Enggaard skriver ikke bare ud af landevejen. Han lader læseren tygge på de enkelte sekvenser, de enkelte sætninger, mens der så handlingsmæssigt eller tankemæssigt i næste sætning sker noget helt tredie. Som giver læseren stor værdi og legalitet i, at vi selv lader tankerne få flyvefart og bihandlingerne passere, mens vi selv er midt i noget vigtigt.

Nogle vil givetvis blive trætte af en tyk bog sprogligt skåret over samme læst hele vejen igennem. Handling, dialog, tanker. Handling, dialog, tanker.

Vi synes, det giver et helstøbt resultat, og at bogen på den måde bliver gennemført.

Temaerne i bogen er mange. Socialisering, melankoli, uforflemmelige oplevelser, kærlighedens ekko fra ungdommen der ligger et kvart århundrede tilbage.

Hvem giver ikke ind imellem en tanke til vor ungdoms kærlighed, det første kys, første sex, hende eller ham vi boede med dengang, hvor det skulle være forevigt og helst lykkeligt.

Hvor det ikke gik sådan, og hvor ens nuværende liv måske bare glider en af hænde, og hvor det elementer fra dengang rykker i os og spørger. Hvad nu hvis det var gået. Hvordan havde livet så set ud idag.

 Julie er idag 49 og arbejder på en tarvelig motorvejsrestaurant ved Solrød og får mangen en menneskeskæbne ind på livet. Det gør Tom også; han er også pænt moden nu og bestyrer af en billardsalon på Vesterbro, med bil ikke mere end en tyve minutters fra Solrød.  

Guess what?
Ja, rigtigt. Kontakten bliver sat op igen efter et kvart århundrede.

Så sker der ting og sager, og det skal vi egentlig ikke komme så meget ind på. Mere den dybde og den kalden til læseren om, hvad der skete dengang med vore liv, og hvordan vi kom videre efter et brud, hvordan det var, og har vi nogensinde samlet os selv op bagefter de tårer, vi græd over tabet, og hvordan påvirker det vor dagligdag i 2021.

Udover det skal Michael Enggaard have ros for sin homor og sjove påfund undervejs. Noget vi kan identificere os med.

En mand der i frustration slår til en papfigur af Steven Segal. Af Steven Segal. Det er da noget.

Benjamin Trier var tynd som et mikrofonstativ. Lidt søgt måske men en sjov og anderledes beskrivelse, så vi på et splitsekund opfager, hvor tynd Benjamin er.

Der er mange, gode spotpints til kendte begreber som Århus, Dizzy Mizz Lizzy, New Musical Express, Melody Maker, Seattle, Levis-bukser, David Bowie og Berlin, Michael Bolton, VWens instrumentbræt, og hvad man som forfatter ellers har lært er vigtigt at have med i en bog, så læserne har noget kendt at holde sig til.

Det er til gengæld gjort strålende og så tilpas afbalanceret, at man ikke som i andre udgivelser bliver træt af formen.

Glimrende bog. 

Senest opdateret: Mandag, 15. marts 2021 23:42
 
Pigen i brevet PDF Udskriv Email
Søndag, 14. marts 2021 19:49

Pigen i brevet af Emily Gunnis

Emily Gunnis
Pigen i brevet
360 sider
Jentas

Hvad kalder man sådan en dejlig bog her, der sætter spot på de overgreb, som mange unge kvinder  var udsat for på diverse hjem generationer tilbage.
Psykiske, verbale og fysiske overgreb?
Hvor vore tanker går til Godhavn-drengene og pigerne på Sprogø?
Kalder man det true crime, fordi overgrebene har været af en sådan karakter, at det enten er på grænsen til eller ER deciderede forbrydelser.
Det kan vi vist godt kalde det.

Forfatteren Emily Ginnis har været på omfattende reseach undervejs i tilblivelsen af sin bog. Og før den. For, som hun skriver i bogen efterskrift, det der slog hovedet på sømmet og virkelig gav genklang hos mig var, at det ikke var de onde nonner, der muliggjorde denne systematiske mishandling af tusindvis af kvinder og børn. Nonnerne var institutionernes ansigt udadtil, men det var det omkringliggende samfund, der i virkeligheden tillod disse uhurligheder; forældrene, onklerne, lægerne, kommunens juridiske rådgiver og adoptionsbureauerne - alle dem der vendte det blinde øje til.
Så måtte forfatteren skrive sin roman ud fra sin viden om, at et hjem for ugifte mødre første gang blev etableret i England i 1892, og der der i 1968 var 172 kendte af dem.
Det kulminerede samme år med 16.164 bortadoptioner.

Og så får vi ellers en ganske uhyggelig, sigende og inspirerende roman om de ganske forfærdelige forhold, der har hersket i sindet hos mange mennesker, der som ansatte var både ondskabsfulde og modbydelige mod mødre, der ulykkelige måtte se til, at deres nyfødte børn blev fjernet.

Et godt gemt brev fra en ung mor bliver opdaget af en journalist mange år efter gruopvækkende episoder på det dystre hjem for ugifte mødre, St. Margaret. Mod moderens vilje bliver barnet bortadopteret -, mens moderen, Ivy, aldrig kommer fra hjemmet igen.

Journalisten bliver trukket ind i den tragiske historie og opdager en række uforklarlige dødsfald omkring kvinden og hendes barn.

Da journalisten er tæt på at opklare sagerne, skal hjemmet rives ned, beviserne vil i så fald forsvinde, og nu bliver vi vidne til en dramatisk og utrolig fortælling om, hvad der foregår omkring ørerne på os allesammen -; og hvordan mange ting bliver holdt skjult for offentligheden og ofte nærmest kun ved tilfælder bliver optrævlet.

En gribende, medrivende og meget spændende udgivelse.

Senest opdateret: Søndag, 14. marts 2021 20:17
 
Småbørnspædagogik PDF Udskriv Email
Torsdag, 11. marts 2021 12:21

Småbørnspædagogik 1960-2020 af Stig Broström

Stig Brostrøm
Småbørnspædagogik
334 sider
Frydenlund


En blændende og særdeles interessant bog om de seneste 60 års pædagogiske tanker og indsigter. Det er naturligt nok særdeles begrænset, hvad der er af gods for året 2020, selv om det er nævnt i titlen. Det smager lidt af, at man lige skulle have det til at passe med 60-års-tallet.
Men ok, fint nok. Det bliver bogen ikke ringere af, og lad os da håbe, at netop det kan være med til at formidle pædagogiske budskaber til alle, der har med børn at gøre -; i verden og på vej. For fagfolk og forældre.
For udgivelsen er smækfyldt med politiske og sociale udkrystalliseringer af pædagogiske former, præsenteret i øjenhøjde og særdeles læsevenligt. Lige fra Karl-Gustav Stukát, over DDRs børnehavepædagogik, over kreativitetsforståelse, Key, reform- og vækstpædagogik, påvirkningen fra USA, kritik af filosofiske idégrundlag og naturligvis, var vi lige ved at sige, Erik Sigsgaards analyser af, hvordan institutionerne havde stjålet børns timer, og bogen lægger meget fint op til en debat om, hvorvidt institutionslivet var et problem eller en værdi.

Den ene del af pædagoger og forældre mente, at mna levede livet inden for familiens fritids- og forbrugsmønster, og at børn blev isoleret fra det samfundsmæssige liv. Og henviser til Karen Nielsen, der i 1983 skrev bogen Tid til at være, tid til at blive, og at legene i institutioner og i hjemmet primært handler om at forbruge; at få slik, gaver, åbne julekalender, tænde juletræ, komme i cirkus -, men ikke noget om arbejdslivet. Karen Nielsen redegør for, at børnene ikke har indsigt i forældrenes liv uden for familien og udvikler dermed ikke en forståelse for forældrenes reaktioner i forskellige sammenhænge.

Lad os citere Per Schultz´ juleang i bogen

Vi kan ikke gi´ dig tid
For nogen har købt den af os
Men her har du en dukket at snakke med
Om det de har taget fra os.

Vi kan ikke rigtig kramme dig
Vi er lidt flove
Her har du en bamse at holde om
Om natten når du skal sove.


Stærk kost alt imens en undersøgelse fra Socialforskningsinstituttet konkluderede, at samværet mellem forældre og børn i børnehavealderen kun udgjorde hovedaktiviteten i 21 minutter af gennemsnitsfamiliens seks daglige fritimer, stort set det samme i weekenderne.
Spændende læsning der får læseren til at overveje, hvordan man kan gøre noget ved det i dagens Danmark.

På den anden fløj dengang lød til, at pendlingen mellem hjem og institution bidrog til udvikling af kopetencer som social fleksibilitet, evne til refleksion over egen person og position, evne til effektiv kommunikation og til at hævde sig selv. Men at det dog krævede, at forældre og pædagoger samarbejdede om at få de to verdener til at hænge sammen.

En rigtig spændende bog fyldt med billeder fra børns hverdag.

Senest opdateret: Torsdag, 11. marts 2021 13:03
 
Den hemmelige orden PDF Udskriv Email
Onsdag, 10. marts 2021 14:47

Den hemmelige orden af Daniel Silva

Daniel Silva
Den hemmelige orden
400 sider
HarperCollins

En pave er død. Nogle mener på mystisk vis. Og nu bliver Gabriel Allon kaldt til Rom af Den Hellige Faders privatsekretær, Donati. Han tror, at paven er blevet myrdet. Vagten udenfor pavens dør var nemlig forsvundet på dødsnatten ligesom det brev, paven var ved at skrive på det sidste. Og det kommer for dagens lys, at Den Hellige Fader besøgte Vatikanets hemmelige arkiver op til sin død. Arkiver der måske kunne afsløre dybe hemmeligheder . . .

Så er det, at der skal vælges en ny pave. Konklavet, der skal vælge paven, har en skjult dagsorden, som har ekko årtusinder tilbage til Jesu død på korset og Pontius Pilatus. 

Den får ikke for lidt med Restaurant Piperno i Rom, bombeangrebet i Hamburg, morgenfly til Geneve, malerier i Det Sixtinske Kapel, Casa Santa Marta, beskrivelser af en verdensomspændende pandemi (så har vi også det aktuelle med), Carabinierkorpset, Canal Grande i Venedigs San Polo, det jødiske kvarter i Venedig, pavens kæmpelejlighed i Vatikanet, Firenze, , Assisi, Vatikanets hemmelige arkiv, Murano i Venedig (uden at vi på nogen måde får stemningen med på den dejlige ø ved Venedig) osv. osv.

Der er for meget geografi i bogen. For mange lokaliteter. Det er fint nok med eksotiske steder, man har besøgt, og som læseren nikker genkendende til. Dog virker Daniel Silvas nye bog som om, vi skal indfanges af kendte lokaliteter og begreber, og at det på en vis måde skal bære handlingen igennem.

Fair nok hvis læseren synes, det er ok, men man skal vide, hvad man går ind til.

Det her er den 20. bog i Allon-serien. Mesteren er med stilsikker også i denne bog ok god til at sætte spænding og plot op. Lokaliteter og seværdigheder må bare ikke komme i vejen for selve handlingen. Det er som om, det sker i bogen her.

Man kommer hurtigt igennem den. Og man kommer virkeligt på rundtur i bl.a. den italienske hovedstad. Så er man til det, så er læsningen optur.

Senest opdateret: Torsdag, 11. marts 2021 10:13
 
Omgivet af dårlige chefer PDF Udskriv Email
Onsdag, 10. marts 2021 00:00

Omgivet af dårlige chefer af Thomas Erikson

Thomas Erikson
Omgivet af dårlige chefer
352 sider
Politikens Forlag

En bog der er smadderfyldt med idéer til, hvordan man ikke bare skal overleve på sin arbejdsplads. Men begynde at leve.
Nogle gange lader det sig bare ikke gøre at forlade en arbejdsplads. Der kan være, økonomi binder én til stedet, og det kan være, man bare er så glad for kolleger og/eller arbejdet, at man siger til sig selv, at man må tage det sure med det søde.
Derfor kan det være nødvendigt at se på, hvilke muligheder, man har for at optimere forholdet til chefen, forholdet til kollegerne - og så sandelig også forholdet til sig selv i arbejdsrelationen. For det har også betydning i dagligdagen. 

Vi har på www.bogsyn.dk altid haft det lidt blandet med at anmelde bøger, der inddeler chefer og folk generelt efter farver, grønne, gule, blå og røde.
Eller mennesker i det hele taget.
For har vi ikke en snert af alle farver?
Den her bog fortæller dog det hele på en ret klar måde.
Den går hurtigere til biddet og får fremlagt, hvordan man kan skelne den ene fra den anden.

Den er fyldt med guldkorn og vise ord om  at fungere godt med sig selv, og så en chef, der måske har en dårlig dag, får dårlig samvittighed over at skælde ud, afskedige dig, eller en anden type chef, der bare finder en anden, hvis du ikke kan levere. Forskellen er farverne. Og dem gælder det om at afkode, næsten før man vælger arbejdsplads. Bogen fortæller ligefrem et sted, at man skal vælge chef, før man vælger arbejdsgiver.

Hvis du interagerer med en grøn chef, er det vigtigt at tage det hele stille og roligt. Med andre ord være rar, medmenneskelig og lægge op til dialog, have relationer i baghovedet, mens f.eks. den røde chef lægger op til masser af effektivitet, og at man farer ind i mødelokalet og omgående tænder for computeren.

Grønne chefer er afventende, mens røde chefer tænker rationelt og kan adskille følelser og resultater, når de skal træffe beslutninger, og de er meget følsomme overfor ting, der ikke er på dagsordenen.

En blå chef er omvendt en slags detaljeorientet nørd, der godt kan blive lidt utålmodig, hvis du ikke begejstres over hans evne til at søsætte eller forklarede nuancerede problemstillinger.

Bogen her er god til at komme med eksempler, man så kan hænge sig fast i. Lad os sige, at man spotter tre "grønne karakterer" ved ens chef, så er der stor chance for, at de er fremherskende for chefen, der vitterligt ER grøn, og så kan man afkode ham som værende sådan og møde ham på gangen og gå i dialog med ham ud fra den farve.

Hvorimod skal man have noget ud af mødet med en rød chef, så er det en helt anden form for parathed, man skal møde op med.

En superinteressant bog. Som egentlig også kan bruges i mange af livets øvrige relationer.

Senest opdateret: Onsdag, 10. marts 2021 16:00
 
Offermageren PDF Udskriv Email
Fredag, 5. marts 2021 15:15

Offermageren af Viveca Sten

Viveca Sten
Offermageren
400 sider
Alpha

Det er altid spændende, når en forfatter søsætter en ny serie, uanset næsten hvad den handler om. Spænding, thriller, kærlighed, historie, ligegyldigt hvad, for så er der lagt op til, at vi kan lære nye mennesker at kende over år, komme i dybden med dem - og glæde os til næsten gang, vi ses -, altså når der kommer en ny bog.
Den her bog tegner godt i den sammenhæng.
Forfatteren har noget af et rygstød, idet hun tidligere har udgivet en serie på ikke mindre end ti bind.

I den nye serie kommer vi til et stort skiområde i Sverige, Åre, hvor et stivfrossent lig, en pige, bliver fundet i en skilift.
Daniel Lindskog, nybagt far til en kolikramt, bliver sat på sagen sammen med Hanna Ahlander, der er sendt på ufrivillig orlov fra politiet i Stockholm. Tilmed er hun sendt ud af sin kærestes liv og må nu bo hos sin søster.

Allerede her får vi noget at vide om hovedpersonernes sociale liv, hvilket klæder bogen, og det ved forfatteren naturligvis godt.
Spænding og drama idag er ofte kun populært idag, hvis det bliver pakket godt ind i opdagernes private og personlige sfære, og det er Veveca Sten god til.
Samtidig med at hun opretholder spændingen ved at gelejde sin læser igennem den oprørte natur, omgivelsernes indflydelse, temperaturers fald og angsten for, at der sker endnu flere mord, inden morderen bliver fanget.

Gerningsmanden er god til at lege kispus med politiet.

Viveca Sten er god til at finde på metoder, han kan styre politiet, så det bliver hulens svært at få has på vedkommende.

Det viser sig, at mordet på pigen i skiliften trækker spor til en større sag.

Som viser sig at have grene til meget magtfulde mennesker.

Spændende, spændende, og det er plottet også.

Offermageren vinder ved dens evne til at portrættere mennesker og vise, at de, der opklarer også har vrøvl i familielivet. Den er hørt før, og umiddelbart kan man blive træt af det. Det, der er anderledes denne gang, er, at vi mellem linjerne læser, at Daniel og Hanna finder sammen på en god måde professionelt og på en eller anden måde sparrer fantastisk og på den måde får aflad for de hjemlige problemer.

Det er godt ramt af forfatteren og et forfriskende bud på et godt makkerskab, der kommer godt fra start. Sproget er i top. Vi blæste gennem bogen.

Senest opdateret: Fredag, 5. marts 2021 15:40
 
Kristus - Thorvaldsens statue i Vor Frue Kirke PDF Udskriv Email
Fredag, 5. marts 2021 14:23

Kristus af Margrethe Floryan
Margrethe Floryan
Kristus
530 sider
Aarhus Universitetsforlag

 

Det er altid rart at vide, hvor tingene kommer fra. Og det er fantastisk, at nogen har evne for og lyst til at udgive et mammutværk om en enkelt ting, der har så stor betydning for så mange mennesker.
Margrethe Floryan - kunsthistoriker og overinspektør på Thorvaldsens museum - analyserer og fortolker den Kristus-opsætning i kirken i København på kryds og tværs og går i detaljer med historien forud, i nutid og i det hele taget Thorvaldsens betydning for udbredelse af statuer og buster og relieffer ind i en historisk kontekst.

Med undtagelse af perioden 1794-1804 udgjorde relieffer og statuer med kristne motiver en stor bestanddel af Thorvaldsens produktion. Det varede ikke længe, før mange også private bestilte opgaver hos ham; han blev utroligt stor i sin samtid, der blev lavet digte om ham, også indvielses- og mindedigte.
Således også i Vor Frue Kirke i København, som denne bog omhandler i særdeleshed, og hvorfra vi som læsere nu kan få en viden om den store billedhugger, kunstner og hjertenskære landsmand. Om ham, hans samtid, hans inspiration, you name it.
Bogen er på alle måder imponerende og gennemgår en lang, lang række scenarier og episoder, der hører til hos og omkring Thorvaldsen.
Thorvaldsen, der fik tilnavnet Prometheus af den danske baron og blev kaldt Thorwaldsen, har sat sine væsentlige og markante spor udi udsmykning. Og nu indgår udsmykningen i Vor Frue altså i denne bogs forsøg på nytolkning af ud fra en æstetisk-liturgisk oplevelse.
Vi får alt stort set alt med, som har haft væsentlig betydning for Thorvaldsen og hans udvikling som menneske og kunstner. Heriblandt hans ophold i Stuttgart og Rom, hans tilknytning til forskellige af datidens førende familier, brevvekslingen OM Thorvaldsen mellem de førende familier, genopbygningen af Vor Frue efter bombardementet af København, der helt sikkert også må have gjort indtryk på Thorvaldsen.
Bogen er fyldt med skitser af Vor Frue, relieffer, tegninger af Jesu Liv og en masse bibelske temaer i farver og sort-hvid, får vi udover en detaljeret og meget omhyggeligt researchet viden om de forhold, der har været med til at udvikle historien i Europa og hele verden.
En fantastisk udgivelse.

Senest opdateret: Fredag, 5. marts 2021 15:07
 
Fuglereden PDF Udskriv Email
Mandag, 1. marts 2021 15:55

Fuglereden af Shirley Jackson

Shirley Jackson
Fuglereden
408 sider
Alhambra


For generationer tilbage var forfatteren Shirley Jackson kendt for sine mange husmodernoveller. Idag er hun kendt for sine psykologiske og i den sammenhæng lidt menneskeligt grusomme fortællinger. Lidt for sjov kan man vel sige, at der er en grund til, at mangen en husmor dengang slog sig på portvinen og blev lidt til en side, for så sjovt var det vel ikke altid at gå hjemme og sørger for, at alting var på rette plads.

Nu her mange år senere får vi den her pragtfulde roman ind ad døren, nyoversat, og vi skal da lige love for, at den er underholdende til bristepunktet.

Elizabeth Richmond er en pæn dame, stille og rolig, kender ikke så meget til et heftigt følelsesliv, hun har et kedeligt job, men hun har også hovedpine. No wonder når følelserne ikke kommer ud.

Man skal så vide, at Fuglereden er en særlig bog, hvor man skal holde tungen lige i munden for at få temaet frem. Årsagen er såmænd bare, at Elizabeth efter en række hændelser, der kommer på tværs af den monotone livsførelse, begynder at gå til psykiater. Og så pibler skyggesiderne og de flere personligheder i hende  for alvor at træde frem.

Nu begynder de bizarre hændelser og gale stemmer at få deres indtog. Og hvor er det lærerigt, hvor har det budskab til os alle, som får indsigt i andre menneskers liv, og som også kan tage til os, at bliver vor egen dagligdag lidt for monoton, så kan vi vel ikke sige os fri for at blive lidt skøre hver på vores måde.

Det er spændende læsning, når psykiateren, doktor Wright, forsøger at samle alle personlighederne i Elizabeth og give hende ansvaret for sit eget liv tilbage. Det her er det, som virkelig litteratur er gjort af.

Bogen er fyldt med barokke situationer og enormt spændende dialoger, der går dybt og nogle gange får os læsere til at ønske, at det var os, der lå på briksen og fik stillet de spørgsmål; fordi der vist er noget uforløst. Så - forfatterskabet virker, og emnet er enormt god formidlet.

En fantastisk dejlig bog, godt oversat, og med masser af psykoligi, kønsrollesnak og oplæg til holdninger om normer, konformitet og (selv)undertrykkelse i det daglige.

Senest opdateret: Mandag, 15. marts 2021 18:27
 
Skaberen taberen frelseren PDF Udskriv Email
Mandag, 1. marts 2021 15:54

Skaberen, Taberen, Frelseren? af Mikkel Faurholdt

Søs Marie Serup
Mikkel Faurholdt
282 sider
Gads Forlag

Et meget fint og indsigtsfuldt værk om en meget betydningsfuld periode i dansk politik.
Det giver jo sig selv, hvad det hele handler om. Nemlig Dansk Folkepartis op- og nedture.

På særdeles kløgtig og informerende vis fortæller de to erfarne mediefolk, Søs Marie Serup og Mikkel Faurholdt, om de mange episoder, der har bragt hovedpersonerne i partiet frem på nethinden i befolkningen.
Og på intet tidspunkt forfalder forfatterne til bedrevidenhed og bliver ikke indspiste, når de fortæller om hændelser fra den indre cirkel og baggrundene herfor.

F.eks. når de fortæller, at det var Morten Messerschmidts kæreste, Dot Weissmann, der tog ham i forsvar hin aften i Grøften i Tivoli, hvor Morten måske var lidt langt ude med sin strakte arm. Og hvor Morten så snart efter må ringe til DFs pressechef og fortælle, at nu er hans kronvidne altså blevet hans kæreste.....

Forfatterne fortæller levende, at Morten Messerschmidt kan trække overskrifter, og at folk fascineres af personligheden Morten Messerschmidt. De beskriver det således, at der er lidt Den Store Gatsby over hans på én gang flamboyante og gammeldags charme.

Og så får vi ellers en lang tirade om, at Messerschmidt kan få våde øjne over en opera, kører i Jaguar, de henviser til Suzanne Brøggers beskrivelse af ham som en vammelsmuk arier, og de mener, at hans distingverede dansk er iblandet rigelige mængder franske udtryk og termer, og at han går med østrigsk eller italiensk hat.

Hvis nogen synes, de beskrivelser er lige lovlig meget i en seriøs biografi om partiet, så skal de ses som en forståelse af, hvordan det er lykkedes Messerschmidt at blive så populær i visse kredse. Vi vil endda mene, det er modigt af forfatterne, de har været så omhyggelige i optegningen af politikerens beklædning, sprog og karakter. Som andre steder i bogen ligeledes.

Vi er nemlig også med på sidelinjen, da vi får at vide, at pressechef Søren Søndergaard ikke er meget for sene nattetimer på restaurationer, som alligevel ikke fører til noget, men som alligevel bliver chokeret, da Pia Kjærsgaard uden forudgående varsel fortæller ham, at hun træder tilbage som formand.

Udover de faktiske hændelser i bogen lykkes det rigtig godt for forfatterne med enkle pennestrøg at give vi læsere fine beskrivelser af de mennesker, der tegner Dansk Folkeparti og deres sammensvorne og igen disses inderkreds.

Udover det får vi en større rundtur i det politiske landskab naturligt nok lagt med Dansk Folkeparti som anker, og vi får alle historierne om svendeprøven, om Tullemaden, om curlingbørn, om at få en hund med på valgplakaterne, om trusler mod pølsevogne fra udenlandske pizzabarer, sagen om Meld og Feld, dykket og stabiliseringen i meningsmålingerne, DFs reaktion på genopretningspakken i 2010, og hvordan Jesper Langballe og Søren Krarup skruer op for Johnny Reimars Du burde Købe dig en Tyrolerhat og Den Knaldrøde Gummibåd. Lige altså indtil Anders Fogh Rasmussen sender DF et stykke papir med et regeringsgrundlag.....

Alt i alt en spændende bog der er medrivende, fordi den arbejder på to planer. Nemlig ved at beskrive fakta, og samtidig ved at gå inside og beskrive de forskellige personligheder og episoder, der har tegnet partiet gennem årene.

Senest opdateret: Torsdag, 4. marts 2021 11:25
 
Sårbar PDF Udskriv Email
Mandag, 1. marts 2021 15:52

Sårbar af Ulla Hinge Thomsen
Ulla Hinge Thomsen
Sårbar
200 sider 
Politikens Forlag

Forfatteren brillerer stort med sin evne til at formidle stoffet. Man bliver i den grad grebet og kan nikke genkendende til mange dagligdags situationer, man ikke anede, man kunne stå i. Og hvor ikke mindst reaktionerne på de dagligdags situationer bliver legaliseret og vendt i luften, så man for det første får noget at tænke over, for det andet labber i sig, at nu har man lov til at være den, man er, og så alligevel ikke helt.


Det er nyt. Specielt at turde skrive det. At det på en eller anden måde kræver en indsats at være sig selv...

Sårbarheden skal vi værne om i disse tider, hvor ord som skam og skyld og perfektionisme i diverse bøger bliver sat på tryk ligesom særlig sensitivitet og, hvad deraf følger. Begreberne kan imidlertid hurtigt komme til at virke lidt fjerne, ligefrem abstrakte, såfremt man ikke umiddelbart og af sig selv ved, hvor skoen trykker.

Det bliver der lavet grundigt om på i denne bog, hvor forfatteren kommer ind på begreber som social accept, godt job gennem gode relationer, forskellen på skam og skyld, om at dosere sin sårbarhed, at sige "jeg elsker dig" først, at grine og græde sammen, selvværd, perfekthedens fælde, forbudte følelser, de andre er idioter, venskaber, udskamning og meget, meget mere. Vi vil påstå, at mindst et af emnerne er særdeles brugbare for alle her i landet.

I generationer har vi fået at vide, at vi bare skal være os selv. Så går det hele meget nemmere, og så skal vi nok finde de venskaber, vi har brug for. Her stopper forfatteren vores adkomst til det. Det er ikke nok blot at turde være sig selv og buse ud med alt, hvad man tænker og føler. Der er nogle sociale spilleregler, som man må tilegne sig, hvis man skal have succes i relationer.

Ulla Hinge Thomsen kommer med en lille, kærlig løftet pegefinger. Men hun gør det på en yderst ikke-fordømmende måde, som får os til at holde af det, vi læser, fordi mange af os kan se os selv i det. Hvor mange gange har vi da ikke bare været os selv, og så mister vi alligevel fodfæste på job, i venskabelige og familiære kredse.

Her giver forfatteren os bylines til at komme videre. Så man tør udlevere sig selv, vise sin sårbarhed ud fra en definition af, hvem man har tillid til:

Hvem vil dig det godt?
Hvem stoler du på?
Hvem tør sige dig imod?
Hvem håndterer problemer i deres eget liv på en måde, du kan spejle dig i?
Hvem behandler andre på en måde, du gerne vil behandles?

Forfatteren skriver også, at man dog skal være klar over, at selv om man er glad for sin evne til selvudtryk og fortælle alt, man nu har på hjerte, så kan det godt være, at modtageren ikke lige er der. Det kan man tage hensyn til, hvis man har lyst. Man skal bare være klar over, at folk er forskellige steder på forskellige tidspunkter.

Og så bruger forfatteren rigtig meget af sig selv til at eksemplificere, hvad hun mener. På den måde går hun forrest i bestræbelserne på at vise sin sårbarhed frem og fortælle os, at det er ok at gøre det og vise, hvordan man gør det.

Som da hun eksempelvis trasker gennem Søndermarken i København i forkerte sko med en forkert date, der så lærte hende en masse, og da hun så mødte den rigtige, kunne hun bruge sin erfaring fra Søndermarkes-daten. Flot.

Hun kommer også med fine eksempler på de trusselsbilleder, vi nu og da må slås med og ikke engang aner, at vi dealer med, når vi eksempelvis siger, at chefen er en opblæst nar. Så er det ganske enkelt og ofte, fordi vi føler os truet i vores stilling og dermed på vores eksistensgrundlag.

Fokus i bogen er sat på sårbarhed som noget positivt og en styrke. At vi skal stå ved den for at blive frie. Og så er det, at bogen kommer med de gode eksempler på, hvordan man står ved sin sårbarhed, og at det - beklageligvis vil nogen nok mene - må gøres med omtanke.

Gab hun snakker altid om sig selv. Kender du den fra vennekredsen eller på jobbet?

Den fælde må du ikke havne i, og den nye bog her har gode anvisninger på, hvordan vi undgår et hav af fælder.

Dels gennem forskning fra ind- og udland. Men også fra en fri forfatter, der tydeligvis intet har imod at dele sig selv ud, hvis hun kan hjælpe nogen.

Og det vil hun kunne.

Læs hendes beretning om engang hun sagde de tre små ord til en mand, og at hun følte sig afvist, da han ikke gengældte det.

Hvordan øver man sig så i at stå ved sin sårbarhed? Ja, men kunne f.eks. begynde med at ringe en gammel ven op og høre, om vedkommende har lyst til at genoptage kontakten. Eller bede en kollega om hjælp til noget, du synes at være god til. Eller fortælle sin kæreste at man har lyst til mere og anderledes sex.

Tænk på det som en trappe, hvor du starter helt nede og langsomt arbejder dig op i højderne. Måske er du nødt til at blive stående på et plateau et stykke tid, eller du bliver drevet til at tage et par trin ned igen. Det gør ikke noget.

Sådan. Stille, roligt og pædagogisk giver bogen finde bud på, hvordan vi kommer videre i livet ved at vise vores sårbarhed frem og dermed give verden vores selvudtryk og holistiske adfærd.

Og kommer i emnevalg også rundt om både ensomhed, parforholds rutscheture, nødudgangsplan i parforhold, utålmodighed overfor børn (fordi vi selv har det skidt med den egenskab), magtrelationer og sårbarhed, skam som sårbarhedens modstander, meningsfuld tilpasning til flokken, den personlige integritet og mange, mange andre spændende emner, som vil tale til et meget stort publikum.

Vi har læst rigtigt, rigtigt mange selvhjælpsbøger gennem årene. Det her er absolut en af de bedre.

Senest opdateret: Mandag, 1. marts 2021 17:22
 
Kvindernes by PDF Udskriv Email
Lørdag, 27. februar 2021 20:13

Kvindernes by af Elizabeth Gilbert

Elizabeth Gilbert
Kvindernes by
432 sider
Gads Forlag

 

En rigtig lækker read, som man siger. Sproget står i kø med dejlige vendinger, ligesom handling og tema er spot on. Og selv om ting mestendels foregår for generationer tilbage, så er den superaktuel i sit snit med sin metaforiske og indirekte holdning tilgang til kvinder, der er frie i hjertet, og samfundets og omgivelsernes reaktioner på kønnenes adfærd.

Afsættet og omdrejningspunktet er et varitéteater i New York, The Lily, i fyrrene og tiden i USA i 2. verdenskrig. 

Vivian, der kommer fra en velhavende familie, bliver mønsterbryder og vil udnytte sine kreative gener og bliver syerske på teatret. Her møder hun mange helt anderledes og  meget spændende mennesker, som åbner hendes øjne for en verden, der ligger langt fra hendes ophav.
Krigen raser over Europa, og et sted derude lurer faren, og forfatteren bruger fint den del af fortællingen som et varsel om de tider, der venter, når man forsøger at leve et sorgløst liv i frihed.

Og når man bryder ud af boksen for virkelig at forsøge at nye den frihed til fulde. Det kommer med en pris, og så må man jo vælge. 

 

Vi kommer tæt på opførelsen af teaterforestillinger og bliver inddraget i et spændende kunstnermiljø med nerver op til en premiereraften, hvor der i ssalen er fyldt med venner, mediefolk, klummeskribenter,  ekskærester, publicister, kritikere og avismænd.

Vi kommer virkelig ned i sjælen på det kreative miljø og oplever på nært hold. hvor hårdt det vitterligt var dengang at være født med en kreativ åre, der bare skulle udleves, men alligevel er stramt styret af økonomi, begær og misundelse.

Der er også behagelige sex-scener med i bogen, hvor en vis Harold Kellogg, gift og fra overklassen, bringer begæret frem i  Vivian, så hun skælver og samtidig må finde sig i at blive kaldt missekat, ælling og dukkebarn og det, der snart er værre. Hvilken magt vi her oplever for, at han vil "hjælpe" hende til at forstå erotikkens glæder.

Hun ved godt, hvilket spil, hun er en del af, hun kan bare ikke lade være.

 

En virkelig flot og dejlig bog der pirrer til et væld af læserens sanser, og som slipper rigtig godt fra brugen af reader-locking, evnen til at fastholde læseren i et ganske ukendt miljø, der med sine personligheder og knivskarpe dialoger udløser ekko til stort set alle menneskers dagligdag. 

 

 

 

Senest opdateret: Søndag, 28. februar 2021 11:56
 
De sidste fiskere PDF Udskriv Email
Torsdag, 25. februar 2021 14:46

De sidste fiskere af Lars Bo Kirk

Lars Bo Kirk
De sidste fiskere
272 sider
Politikens Forlag

 

 

 

 

Det her er et stykke imponerende danmarkshistorie. 
Engang var vi en højt profileret fiskerination. Barske, stolte, vejrbidte mænd gik på havet, mens konerne ventede nervøst derhjemme.
Fangede fisk til os, kæmpede mod elementerne, og i bælgmørke nætter samler besætningen sig og skutter sig og er usikre på, om man overhovedet når hjem.
Blåvands Radio og redningsskibe var centrale dele af fiskernes liv, hvor alle havde hørt om familier, der havde været i overhængende fare for at miste mandlige medlemmer -, og som gjorde det.
Sådan et stof er bogen her gjort af. 
Vi får hele historien om ungdommeligt mandsmod, hårdt arbejde, orkaner, fiskeriblokader som søndagsudflugter, Poul Dalsagers haste-hjemrejse fra Rom, Kent Kirks entré på de bonede gulve, - og en minirundvisning i Esbjerg, hvor vi kommer en tur ud af Hjerting Strandvej, ind i Frodesgade, forbi Gormsgade og Blomsterhuset, Torvegade, Spangsbjerg Kirkevej pg Peder Gydesvej.

Esbjerg hører så absolut til i særklassen for Danmarks fiskeri, og mens vi bogstaveligt i bogen og billedligt i ånden bevæger os igennem havnebyen bliver vi mindet om, hvordan verden så helt anderledes ud for blot 20-30 år tilbage.

 


Bogen er nærmest skrevet som en roman med fine persontegninger af eksempelvis Kent Kirk og sensommersol hin julidag i 2019. Og den er proppet med gode dialoger og citater fra retssager, møder og andet, der har været diverse ankre for fiskeriet gennem tiderne.


Man bliver nærmest rørt over visse passager, da fortællingen i bogen når omkring 90-årige Brynhold Kirk, der elskede sin mand og børn til det grænseløse og nu ligger begravet ved Zions Kirke i Esbjerg.

En ganske fascinerende rejse gennem et stykke lokal- kultur- og erhvervshistorie. Fra den spæde start for 150 år siden og til dagens fiskeri, der er underlagt reguleringer systemer - og kvotekonger.

En vigtig bog i forståelsen af et hæderkronet erhverv i Danmark

Senest opdateret: Torsdag, 25. februar 2021 16:49
 
Før sidste akt PDF Udskriv Email
Fredag, 19. februar 2021 07:55

Før sidste akt af Lasse Holm

Lasse Holm
Før sidste akt
432 sider
Politikens Forlag

 

Med sin nye roman bringer Lasse Holm den danske guldalder direkte ind i vores stuer, og altså ikke kun som maleripryd på væggen. Ej heller blot som lystige fortællinger eller anekdoter men som en oplevelsesorienteret helhed, hvor vi kommer uendelig tæt på det København, de gader og stræder, de bygningsværker og ikke mindst de personligheder, der hørte guldalderen til. Og som har fremadrettet ekko og vækker genklang i folks adfærd og bevidsthed langt op i vore tider.

Forfatteren har været på gevaldig research og har været på opdagelse såvel på Charlottenlund Slot, som vi nu ved tidligere hed Gyldenlund, og så kan han navnene på silke, organza, fløjl og atlask, som var de dyreste materialer, man dengang kunne opdrive.

130 rigsdaler for fem ruller silke, det var prisen dengang. Det er viden i bogens historiefortælling, men beløbet er også opført på de kvitteringer, der indgår som en del af opklaringsarbejdet  af den svindel, der hersker i bogen. Og som i en vis udstrækning bliver centrum for navne som Heiberg, Harboe, Reumert, Eggert, Bramsen, Levy, og hvad de ellers hed dengang.

Vi bliver ført rundt i by, kunst, kultur og levned såvel i det gode borgerskab som i den verden og dagligdag, der er en del af de kendte personligheder i 1800-tallet, og samlet serverer bogen således et bud på, hvad historiens vingesus har til os, når vi åbner os for den side.

Som ankerpersoner har bogen vægteren Jørn Hansen, også kaldet Jern-Hansen, skribenten Johan Ludvig Heiberg og danserinden Luise Pätges.

Bogen er en bedre og ganske nuanceret krimi. Johan Gebhard Harboe findes død. Det mener politiet sådan lige lovlig rask må være selvmord. Det kommer den pænt anløbne vægter, altså Jern-Hansen, for øre, og det tror han ikke på. Han har dog sine årsager til at ville hemmeligholde, hvad der egentlig er sket og baggrunden for Harboes død. Vægteren har nemlig selv skidtmel i posen.

Midt i det hele har Heiberg friet til sin Johanne, og udover det drama, der kommer til at ligge i det, bliver vi vidne til flere mord og mere tumult bag det pæne borgerskabs fine facade. Vold og kriminalitet titter frem og giver et noget andet billede af byen, end selvfede og egenkærlige københavnere dengang var vældig stolte af og tilfredse med.

Lasse Holm får med sin nye bog kradset godt og grundigt i den lykkeligt udseende facade, som vi alle udmærket ved også idag ofte er skalkeskjul uden på en hvepserede, hvor der hverken findes rist eller ro. Lasse har så valgt noget af det ultimative, nemlig mordgådens drama, til at illustrere hvor fejl man kan gå af de og det, man troede var ganske vist.

Han er også ganske glimrende til gennem bogen at vække vores nysgerrighed og efterfølgende sende os på udflugter på internettet for at finde ud af, hvem egentlig alle de her interessante personligheder fra f.eks. kultureliten, var. Og skal man en tur til København, ja så er det meget tæt på, at man kan bruge bogen her som vejviser eller i hvert fald opslagsbog om byens stræder og seværdigheder. Et rigtig fint kort er der også forrest i bogen, over det indre København med alle byens vand og gader, byporte og vigtige steder, - det er altså godt gået og mega stemningsfyldt.

Forud for bogens udgivelse holdt Politikens Forlag "bloggermøde", hvor vi kunne møde forfatteren og stille spørgsmål og høre ham fortælle. Han har uendelig meget på hjerte, og det er tydeligt, han i den grad har tænkt over tingene og levet sig ind i personerne og rettet og endevendt sætninger og skrevet forfra og påny, så alt i bogen fremstår med en venlig pen i et let, lyslevende og fremadskuende sprog.

Vi kommer meget tæt på bagsiden af datidens København, såsom spirende jødeudskamning og prostitutionsmiljø, og selvom bogen altså foregår i den såkaldte guldalder, så må man bestemt efter hovedstads-vandringen i bogen her spørge sig selv, om den nu også var så gylden. 

Senest opdateret: Tirsdag, 23. februar 2021 05:59
 
<< Første < Forrige 1 2 3 4 5 Næste > Sidste >>