|
Søndag, 20. Juli 2025 00:00 |
|
Jonas Bengtsson Rødovre Blues 432 sider Politikens forlag
Jonas T. Bengtssons Rødovre Blues er som en gammel Buddy Holly-plade – umiddelbar, lidt skrammet, men med en uforlignelig charme, der får din fod til at tappe med, selv når teksterne handler om at miste sin baby (eller i dette tilfælde, miste sig selv i Rødovres forstæder). Sproget vil bare fremad, er letlæselig og med passende korte kapitler, der gør, at du kan klemme et par stykker ind, selv mens du venter på, at din kaffe bliver kold – ligesom Humphrey Bogart ventede på den rette replik, men bare meget hurtigere.
Det er en bog, der handler om de der drenge, du kender fra din egen opvækst – dem der var for seje til at gå i skole, men ikke seje nok til at undgå Rødovre. De drømmer om at være James Dean i en åben sportsvogn, men ender i stedet med en knallert, der hoster og hakker lige så meget som en 80-årig kæderyger. Man ser dem for sig, de slentrer rundt med den der "too cool for school"-attitude, men inderst inde længes de nok efter at have en Marilyn Monroe ved deres side, selvom virkeligheden nok er mere Rødovre Centrum en onsdag eftermiddag. Bengtsson skriver med en tør, underspillet humor, der får dig til at grine af elendigheden, og det er en kunst i sig selv. Hovedpersonerne er måske ikke de skarpeste knive i skuffen, men de er ægte. De er dem, der altid lige akkurat misser bussen til det store liv, men finder en form for poesi i venteværelset. Man får lyst til at råbe til dem: "Grib dagen, for pokker! Se nu at få styr på jeres liv, før Rødovre spiser jer råt!" Men man ved også godt, at de nok bare ville trække på skuldrene og spørge, om du havde en smøg. Der er ingen dramatiske skuddueller som i en Humphrey Bogart-film, ingen tragiske flystyrt som Buddy Hollys sidste solo, og ingen ikoniske kjoler, der blæser op. Men der er en anden form for drama: den stille desperation, de små sejre og de store tab, der udspiller sig i et miljø, hvor ambitioner ofte drukner i Tuborg og dårlige beslutninger. Det er den slags drama, der er mere genkendeligt end nogen Hollywood-blockbuster, for det er en smertelig, humoristisk påmindelse om, at livet sjældent er en film. Det er snarere en b-film, optaget i Rødovre, med et soundtrack af knirkende cykler og fjerne brandalarmer. Så hvis du leder efter en bog, der er letlæselig, har god fremdrift i sproget og får dig til at trække på smilebåndet (selvom du måske også fælder en lille tåre for de tabte drømme, der flakker rundt som gadekatte), så er Rødovre Blues et fremragende valg. Den er som en tur ned ad Mindernes Avenue, hvor Buddy Holly stadig synger, James Dean kører for stærkt, Humphrey Bogart drikker kaffe, og Marilyn Monroe griner – men det hele foregår bare i Rødovre. Og det er faktisk ret sjovt.
Bogen er fyldt med sjove karakterer, hvis skæbner og personer, forfatteren har bygget godt op. |
|
Senest opdateret: Søndag, 20. Juli 2025 13:02 |
|
Søndag, 20. Juli 2025 00:00 |
 Francesca Biannone Brevbærersken 470 sider Grønningen1 Brevbærersken (originaltitel: La Portalettere) er en dybt bevægende og tankevækkende fortælling, der tager læseren med på en historisk rejse til det sydlige Italien, nærmere bestemt Salento-halvøen. Bogen er ikke blot en skildring af et kvindeliv i en mandsdomineret tid, men også et nuanceret portræt af et samfund i opbrud, præget af traditioner, fordomme og en langsom, men uundgåelig bevægelse mod modernitet. Romanen centrerer sig om Anna, en ung kvinde fra Norditalien, der i 1930'erne flytter til det lille, konservative landbysamfund Lizzanello sammen med sin mand, Carlo. Anna er uddannet og har en intellektuel nysgerrighed, der står i skarp kontrast til de traditionelle kvinderoller, hun møder i sin nye hjemby. Da muligheden byder sig for at blive den første kvindelige postbud i området, griber hun den – en beslutning der sender chokbølger gennem det lille samfund og cementerer hendes position som en outsider. Giannone formår på mesterlig vis at skabe et autentisk historisk portræt. Gennem Annas øjne oplever vi Fascismens indtog, krigens rædsler og de efterfølgende socioøkonomiske forandringer, der langsomt, men sikkert ændrer Lizzanello. Forfatteren undgår dog at falde i fælden med at gøre historien til en tør lektion; i stedet væves de historiske begivenheder ind i den personlige fortælling på en måde, der beriger karakterernes oplevelser og motiver. Annas daglige ruter som postbud giver hende et unikt indblik i lokalsamfundets liv, dets hemmeligheder og dets undertrykte stemmer, og hun bliver vidne til både store og små tragedier, men også til uventet solidaritet og håb. Centralt i Brevbærersken står temaerne om modstand og integration. Anna møder en massiv modstand fra lokalsamfundet, især fra de mandlige postbude, der ser hende som en trussel mod deres position og mod den traditionelle orden. Hendes utraditionelle valg udfordrer dybt rodfæstede normer for køn og arbejde. Men Anna giver ikke op. Hun viser en imponerende styrke og beslutsomhed, og gennem sit daglige arbejde, sin integritet og sin evne til at bevise sit værd, vinder hun langsomt respekt og accept. Denne gradvise integration er skildret med stor realisme; det er ikke en pludselig omvending, men en langsom og ofte smertefuld proces.Romanen er også en stærk fortælling om ligestilling og kvinders rettigheder. Anna er en pioner, der med sit eksempel viser, at kvinder kan varetage jobs, der traditionelt er forbeholdt mænd. Hendes kamp er repræsentativ for de mange kvinder, der i denne periode begyndte at bryde ud af de snævre rammer, samfundet havde tildelt dem. Giannone udforsker de personlige omkostninger ved at være anderledes, men også den dybe tilfredsstillelse, der følger med at trodse forventninger og skabe sin egen vej. Karaktergalleriet er levende og nuanceret. Udover Anna, hvis indre styrke og sårbarhed er fremragende beskrevet, møder vi en række mindeværdige bipersoner: hendes støttende, men ofte konfliktsky mand Carlo, de skeptiske kolleger, de lokale kvinder med deres egne kampe og den ældre generation, der holder fast i de gamle måder. Giannone giver hver karakter tilstrækkelig dybde til at føles autentisk, og deres interaktioner driver fortællingen fremad på en organisk måde. Giannonnes sprog er billedrigt og sanseligt, hvilket skaber en levende atmosfære og trækker læseren ind i Lizzanellos verden. Hun har en evne til at beskrive landskaber, dufte og stemninger, der får Salento til at folde sig ud foran læserens indre blik. Fortællestilen er flydende og engagerende, og selvom historien spænder over flere årtier, fastholder den en stærk fremdrift. Brevbærersken er i det hele taget en fængslende og vigtig roman, der kombinerer en stærk personlig historie med et dybtgående historisk og socialt portræt. Francesca Giannone har skabt en mindeværdig hovedperson i Anna, hvis mod og vedholdenhed er forbilledlig. Bogen er en hyldest til de usynlige helte og heltinder, der banede vejen for et mere retfærdigt samfund, og den minder os om vigtigheden af at udfordre fordomme og kæmpe for lighed. Det er en roman, der varmer, udfordrer og efterlader et varigt indtryk. Brevbærersken fortjener at blive læst for sin smukke prosa, sin gribende handling og sit vedkommende budskab.
|
|
Senest opdateret: Søndag, 20. Juli 2025 13:06 |
|
Søndag, 20. Juli 2025 00:00 |
|
 Sandie Westh Når mørket ruller ind 228 sider Politikens Forlag Sandie Wesths roman Når mørket ruller ind er en dybt bevægende og rå fortælling, der tager fat på et af livets mest ubærlige temaer: tabet af et barn. Med en sjælden indsigt og empati udforsker Westh den altfortærende sorg, der rammer en familie, når en datter pludselig forsvinder, og hvordan dette tab kaster mørke skygger over både de efterladte voksne og de unge, der var en del af hendes liv. Samtidig tegner bogen et nuanceret billede af ungdommens indre kampe, ensomhed og den konstante søgen efter identitet i et ofte nådesløst socialt landskab. Kernen i bogen er den lamentariske sorg, der overtager forældrenes liv efter datterens forsvinden. Westh skildrer mesterligt, hvordan tabet river tæppet væk under dem og blotlægger de mest rå følelser. Læseren får et intimt indblik i voksnes sorgbearbejdelse, som ofte er en dybt individuel og isolerende proces. Forældrenes relation til hinanden presses til det yderste, når de hver især forsøger at navigere i et landskab af fortvivlelse, skyld og ubesvarede spørgsmål. Vi ser, hvordan: Hverdagen bryder sammen: Små rutiner bliver uoverkommelige opgaver, og den tidligere struktur i livet smuldrer. Kommunikationen svigter: Sorg kan skabe en mur mellem mennesker, selv dem der elsker hinanden mest, fordi den er så personlig og vanskelig at dele. Søgen efter svar (og skyld): Den febrilske jagt på at forstå, hvad der skete, og den uundgåelige tendens til at placere skyld – både hos sig selv og andre. Erindringens dobbelthed: Hvordan minderne om datteren både er en kilde til uudholdelig smerte og det eneste, der forbinder dem til hende.
Westh viser, at sorg ikke er en lineær proces, men en kaotisk bølge af følelser, der skyller ind over en igen og igen. Hun tør at dvæle ved det smertefulde og viser, at vejen tilbage til et liv, der giver mening, er brolagt med tårer, fortvivlelse og en erkendelse af, at intet nogensinde bliver det samme.
Parallelt med forældrenes sorg udfolder romanen en lige så gribende skildring af ungdommens sårbarhed. Westh giver stemme til de unge, der var tæt på den forsvundne pige, og viser, hvordan tabet river deres egen verden i stykker. De kæmper med: Chok og forvirring: Uforståelsen over, at noget så voldsomt kan ske i deres ellers trygge rammer. Fælles sorg og individuel ensomhed: Selvom de deler tabet, kan de unge også føle sig dybt alene med deres følelser, ude af stand til at udtrykke dem eller finde trøst. Gruppepres og hemmeligheder: Hvordan frygten for at passe ind og bevare facaden kan forhindre dem i at søge hjælp eller tale om det, der tynger dem. Mental sundhed: Bogen berører subtilt, men kraftfuldt, de psykiske udfordringer, der kan opstå i kølvandet på et traume – angst, depression og en generel følelse af meningsløshed.
Westh undgår dog at falde i fælden med at dæmonisere de unge eller simplificere deres motiver. Hun skaber troværdige karakterer med fejl og mangler, der navigerer i et komplekst socialt landskab præget af venskaber, rivaliseringer og den konstante søgen efter en plads i verden. Hendes beskrivelse af ungdomskulturen, med dens rygter, hierarkier og den ofte brutale sandhed om mobning og udstødelse, er desværre smerteligt genkendelig. Sandie Westh skriver med et autentisk og råt sprog, der effektivt formidler de unges indre monologer og dialoger, uden at det virker påtaget. Hendes stil er direkte og nærværende, og den skaber en umiddelbar forbindelse til karaktererne, uanset om det er de sørgende forældre eller de forvirrede teenagere. Skiftet mellem forskellige perspektiver giver en flerdimensionel forståelse af tragedien og dens ringvirkninger. Selvom temaerne er tunge, er sproget flydende, og bogens fremdrift fanger læseren fra første side. Når mørket ruller ind er en modig og uforglemmelig roman. Den tør at udforske sorgens dybeste afkroge og viser, hvordan tab ikke kun påvirker den enkelte, men river et helt netværk af relationer fra hinanden. Den er en påmindelse om, hvor skrøbeligt livet er, og hvor vigtigt det er at være åben og støtte hinanden – både i familien og i lokalsamfundet. Sandie Westh har skabt en bog, der ikke kun er en fængslende læseoplevelse, men også et vigtigt bidrag til samtalen om sorg, mental sundhed og de udfordringer, unge og voksne møder, når livet pludselig tager en uventet og tragisk drejning. Den anbefales varmt til alle, der ønsker en dybdegående og ærlig fortælling om menneskelig modstandsdygtighed og kampen for at finde lyset igen, selv når mørket føles uoverkommeligt. |
|
Søndag, 20. Juli 2025 00:00 |
|
Abud Mustafa Kæmp for alt 300 sider Peoples Abud Mustafas selvbiografi Kæmp for alt: Et broderskab han vil dø for er en barsk og ufiltreret beretning fra et liv i et af Danmarks mest omtalte og misforståede miljøer. Bogen giver læseren et intimt indblik i en verden, der for de fleste er lukket land, præget af ubrydelig loyalitet, hierarkier, konflikter og en konstant kamp for anerkendelse og overlevelse. Det er en fortælling om det broderskab, der former identiteten og dikterer de valg, man træffer – et broderskab så stærkt, at Mustafa erklærer sig villig til at dø for det. Centralt i Mustafas fortælling står netop begrebet om broderskab. Han skildrer et fællesskab, der tilbyder en følelse af tilhørsforhold og identitet, som han måske ikke har fundet andre steder. Dette broderskab er ikke blot en gruppe venner; det er en familie, en hær, en religion. Han beskriver de uskrevne regler, ritualer og den indbyrdes kodeks, der styrer medlemmernes handlinger. Loyaliteten er absolut, og forræderi er den største synd. Denne loyalitet strækker sig langt ud over det rationelle og ind i en dybere, emotionel forpligtelse – et tema der er gennemgående og som forklarer titlens "et broderskab han vil dø for". Mustafa giver et indblik i, hvordan dette bånd skabes og opretholdes, og hvilke ofre det kræver af den enkelte. Bogen fører læseren med ind i en virkelighed, der afviger markant fra den gennemsnitlige danskers. Mustafa beskriver sin opvækst og de omstændigheder, der førte ham ind i det miljø, han senere blev en central del af. Han skildrer livet på gadeplan med alle dets facetter – den daglige jagt på ressourcer, de uundgåelige konflikter, volden og spændingen. Men han tegner også et billede af de sociale dynamikker, der driver unge mænd ind i sådanne miljøer: et behov for anerkendelse, respekt, beskyttelse og en følelse af at høre til, når det etablerede samfund måske har svigtet eller føles utilgængeligt. Fortællingen eskalerer til beskrivelser af større konflikter, herunder bandekrige og opgør, der har præget mediebilledet. Mustafa leverer sit personlige perspektiv på begivenhederne, hvilket giver en uvurderlig indsigt i baggrunden for volden, de interne stridigheder og den mentalitet, der driver sådanne konfrontationer. Hans beretning er ikke en glorificering af vold, men snarere en rå og direkte skildring af konsekvenserne af et liv, hvor vold ofte er et middel til at opnå eller opretholde respekt og magt. En af bogens store styrker er Mustafas personlige perspektiv. Han skriver åbent og ærligt om sine erfaringer, sine tanker, sine fejltagelser og de dilemmaer, han har stået over for. Han holder sig ikke tilbage med at beskrive de barske realiteter, men viser også glimt af den menneskelighed og de indre konflikter, der lurer bag den hårde facade. Dette personlige engagement gør bogen til mere end blot en beretning om kriminalitet; det er en fortælling om et menneske, der har navigeret et ekstremt liv, og som reflekterer over sine valg og deres konsekvenser. Kæmp for alt er relevant for alle, der ønsker at få en bedre forståelse af de understrømme, der eksisterer i vores samfund. Den giver et sjældent og uvurderligt indblik i tankegangen og strukturerne i miljøer, der ofte kun beskrives ud fra politiets eller mediernes vinkel. Ved at læse Mustafas egen version kan man få et mere nuanceret billede af, hvad der driver mennesker ind i et liv med et så stærkt og potentielt farligt broderskab, og hvilke mekanismer der holder dem fanget der. Bogen er ikke for sarte sjæle, men for læseren, der har lyst til at få et indblik i, hvad der også driver vore parallelsamfund. Den giver et unikt indblik i en verden præget af ekstrem loyalitet, farlige konflikter og en evig kamp for overlevelse og anerkendelse. Bogen er en påmindelse om de komplekse sociale dynamikker, der former individers liv, og den efterlader læseren med et hav af spørgsmål om frihed, tilhørsforhold, og hvad man er villig til at ofre for det, man tror på. Det er en beretning, der vil provokere, fascinere og tænde debat. |
|
Senest opdateret: Søndag, 20. Juli 2025 13:27 |
|
Søndag, 20. Juli 2025 00:00 |
|
 Gudrun Marie Scmidt Sting, saks, begær 208 sider Peoples
Der er bøger, man læser. Og så er der bøger, man oplever. Bogen her falder efter vores mening i sidstnævnte kategori. Det er ikke blot en roman; det er en invitation til et sansemættet univers, hvor sproget krøller sig om tankerne som røgen fra en boheme-café, og hvor skæbner flettes ind i hinanden med samme hypnotiske præcision som et sakseklip mod et stykke silke. Schmidt har skabt et værk, der emmer af en dragende atmosfære – en slags melankolsk elegance, der sender tankerne hen mod de kunstneriske saloner fra svunden tid, hvor lidenskaber var store og ordene fløj frit. Bogen er gennemsyret af en boheme-agtig puls, hvor det uperfekte og det rå får lov til at eksistere side om side med det smukke og det dybt tænksomme. Man fornemmer duften af gammelt træ, stærk kaffe og måske et strejf af cigaretrøg fra en svunden tid, der alligevel føles så nærværende. Karaktererne i Sting, saks, begær er ikke blot figurer på papir; de er sjæle, der vandrer ind i læserens bevidsthed og slår rod. De er nuancerede, komplekse og ofte drevet af en dyb længsel – efter kærlighed, anerkendelse, eller måske blot en forståelse af sig selv i en verden, der ofte føles utilregnelig. Schmidt har en særlig evne til at afdække de skjulte begær og de udtalte længsler, der definerer vores menneskelighed. Hun dykker ned i relationerne med en kirurgisk præcision, men altid med et blødt hjerte, der tillader læseren at føle med dem, selv når de snubler. Sproget er uden tvivl bogens stærkeste trumfkort. Det er poetisk, sanseligt og nærmest levende; ordene flyder som en stille melodi, der indimellem brydes af en skarp, resonant akkord. Der er en rytme i prosaen, der gør læsningen til en ren fornøjelse – en forførende dans mellem sætninger, der trækker dig dybere og dybere ind i fortællingens hjerte. Det er den slags sprog, der inviterer til at blive smagt på, genlæst og dvælet ved, præcis som man nyder et godt glas rødvin en sen aften. Temaerne er lige så lagdelte som et gammelt tæppe med utallige historier vævet ind i sig: begær i alle dets former – fra det fysiske til det intellektuelle, det kunstneriske og det sjælelige. Identitetssøgning er en anden bærende søjle, hvor karaktererne forsøger at finde sig selv i en verden af forventninger og ofte uindfriede drømme. Og så er der den subtile, men potente udforskning af skønhed og forfald, der minder os om livets skrøbelighed og den evige cyklus af skabelse og destruktion, symboliseret af saksen, der både kan klippe over og forme. Sting, saks, begær er ikke en bog for dem, der søger en hurtig løsning eller en ligetil handling. Den kræver, at man giver sig hen, at man lader sig forføre af sproget og stemningen. Men belønningen er stor: en dyb, inderlig læseoplevelse, der resonerer længe efter sidste side er vendt. Det er en roman, der hvisker til dig i mørket, en påmindelse om de uendelige nuancer af det menneskelige hjerte.
Yoko Ono, Carsten Jensen og Pia Tafdrup, så forskellige kunstnere de er, har hver en lille bitte rolle i bogens dejlige kludetæppe, ligesom bryster og kvindelige former har en central rolle i teksten ligesom numser og ændringer med alderen i samtalen om sex Så sæt dig godt til rette med en kop varm te eller et glas vin, lad tankerne flyde, og tillad dig selv at blive opslugt af Gudrun Marie Schmidts magiske univers. Du vil ikke fortryde det.
Det er en lækker, sproglig afstikker fra vanlig litteratur. |
|
Senest opdateret: Søndag, 20. Juli 2025 13:40 |
|
Tirsdag, 15. Juli 2025 00:00 |
|
Lisbeth Weitemeyer Frederik 4 521 sider Mellemgaard En superroman om Frederik 4., der er en blading af roman og dokumentar. Vi følger han turbulente liv gennem Store Nordiske Krig, hans ægteskab med dronning Louise og forholdet til de tre kvinder, han knyttede sig til uden for ægtskab. Den store bog emmer af netop den sans for historik, man som læser sukker efter, hvis man vil bare lidt tilbunds i de samfund, der gik forud for os. Frederik den 4. står ofte i skyggen af sin halvvejs navnebror, Christian den 4., der er kendt for sine bygningsværker. Frederik var konge af tvillingeriget Norge og Danmark 1699-1730, fik sendt Hans Egede til Grønland, var i krig mod Sverige og er også kendt for flere store byggerier, bl.a. Fredensborg Slot, Frederiksberg Slot og ombygningen af Odense Slot og det lille lystslot Frydenlund og kancelliet. Det er spændende at læse, hvordan forfatteren kombinerer en stor, detaljeret viden om, hvad der foregik på den tid, samtidig med, at hun sætter det ind i en dokumentaristisk romanform, der gør bogen særdeles læseværdig. Ligeledes er det rigtig spændende at læse om mange af de byer og stednavne, der fandtes for flere hundrede år siden, og som på mange måder har deres virke i ekkoet af Danmarks forsvar idag, såsom Korsør, Peter Wessel, Antvorsskov, Gottorp, Vedbysønder, VemmelelValby Bakke (Frederiksberg Slot), Vesterport, Frederiksholms Kanal, Blåtårn og meget, meget mere. Byen genlød af vognhjuls og hesteskoenes skarpe jern mod brostenene og kuskes råb, mens vogne trængte sig tilbage og ud og ind, og også ved byens fire porte var der trængsel.... En dejlig måde for læseren at være tilstede på i romanen, der er skrevet i et dejligt, nærværende sprog. |
|
Senest opdateret: Tirsdag, 15. Juli 2025 13:13 |
|
Tirsdag, 8. Juli 2025 00:00 |
|
Jim Lyngvild Alverdens drager 120 sider Frydenlund Arto forstod, at den virkelige magi ikke var i formlerne eller dragernes blod, men i de valg, man træffer.
En god leveregel inde midt i bogen, og som metaforisk kan overføres direkte til læserens dagligdag og virke. Vi har selv ansvaret, der er ikke noget, der bliver sendt ned over os. Magi kommer fra hjertet og sindet og ikke fra mørke alliancer. En anden spot-on læresætning. Vi bestemmer selv. Husk at magt har sin pris. Jim Lyngvild har begået en overordentlig lækker blanding af eventyr, fantasi, fortællinger kombineret med evigtgyldige læresætninger, der gennem historien har vist sig gang på gang at ende lige nøjagtigt der. Bogen handler om alverdens drager, deres kulturelle og symbolske betydning og ikke mindst deres forhold til mennesker. Med nogle fantastiske AI-illustrationer fortæller forfatteren af karsken bælg om vingestøveren, den spidssnudede hornspidder, natskyggevingen, den grønlandske klippeskriger, den tyrkiske grumkæbe, verdens farligste drage, dødsvingen og, hvad de ellers hedder de for os at se de dragende, undskyld udtrykket, væsener, der gennem historien har delt befolkningerne i lige dele fascination og frygt. F.eks. har Lyngvild inddelt dragerne i ti grupper, baseret på deres adfærdsmønstre, fysiologi og levesteder, hvor gruppe ti er den ekstremt farlige for mennesker. Skalaen går fra de næsten harmløse og ikke-farlige for mennesker, fra den tamme og omgængelige drage og så til den nådesløse og destruktive og ældgamle drage der lever på mystiske steder er ekstremt farlige og kan udslette hele landsbyer med deres kraftfulde ildånde og fænomenale styrke. Vi kommer på besøg i det mægtige Aztekerrige, hvor kong Moctezuma IVs hjerte især bankede for dragerne, som han hyldede som guddommelige væsener. Hvor præsterne ofrede til drageguder, og hvor riget blomstrede under dragegudernes beskyttelse. Og vi er med i landsbyen Thandaza, hvor kong Musuus for at berolige sit folk udført et stort voodoo-ritual midt på savannen, hvor han pacificerede en mægtig drage foran folket. En flot bog med dejlige illustrationer, og når man kommer tæt på drager gennem denne bog, er det som om, uhyggen på en eller anden måde nu lever MED og og ikke IMOD os.
|
|
Senest opdateret: Tirsdag, 8. Juli 2025 14:28 |
|
Fredag, 4. Juli 2025 00:00 |
|
Maria Erwolter & Laust Sonne Laust og Maria 320 sider Politikens Forlag - De spiller det tossede og vildt opslidende spil de to, som andre i parforhold også kan finde på at spille det. Lidt træls at læse og også befriende på en vis måde. De fleste af os kender det:
"Vi havde jo ikke sex længere, men måske fandt hun en løsning på, det problem. Hun havde det vildt sjovt med resten af castet. Hvad er planen med alle de opslag du lægger på Instagram".
Jalousien er ved at æde Laust op.
"Den sommer holdt jeg øje med Laust på Messenger for at se, hvornår han var online. På den måde kunne jeg regne ud, hvilken type nat, han har haft." "Jeg anede ikke, hvad Laust rendte rundt og lavede. Tænk nu, hvis han blev forelsket i en anden".
"Med vilje tog jeg ikke telefonen. Han skulle få lov til at mærke, hvordan det havde føltes alle de gange, ahn var væk uden at ringe hjem".
"Jeg sørgede for at lægge billeder og stories op, der viste, hvor fedt, jeg havde det. Kun for at ramme ham".
"Jeg havde grædt i otte år, og måske var der ikke flere tårer tilbage". "Hvis man har et lille hul i sjælen, må man så godt fylde det op med vin?" Bogen har et hudløst ærligt udtryk. hvor Maria fortæller om de artikler hun har læst om kvinder, der beskrev deres skilsmisse som et lyspunkt, og hvordan de havde mærket sig selv påny. Maria derimod sad bare og følte sig tom. Sammenligninger med ekskærester, angsten for sin egen usikkerhed, tankemylder, tvivl på sig selv. Det hele begyndte naturligvis rigtig godt. Historien om DADs trommeslager, Laust Sonne, og skuespilleren Maria Erwolter, og det hele udvikler sig til noget af et drama bl.a. på grund af narkomani og alkoholisme.
Så langt behøver man nu ikke at komme for at spille de små julelege, der så lige bliver eksponeret det ekstra ud, og som masser af mennesker kender fra mindst begyndelsen af deres parforhold og så undervejs, hvor der ofte, for ikke at sige rutinemæssigt, kommer masser af kriser.
Genkendeligheden er stor i en letlæst men indholdsmæssigt meget vedkommende bog, der er fyldt med anekdoter fra en dagligdag, som har budt på alt fra benovelse til direkte modbydeligheder og ondskab. Man tager sig lige til halsen en gang imellem for at sluge de kameler, de to udsætter sig selv og hinanden for.
Men en meget velskrevet og også velfunderet bog er det med masser af materiale fra en hverdag, mange af os kan se os selv i, også selv om vi ikke er en del af rockmiljøet.
|
|
Senest opdateret: Fredag, 4. Juli 2025 16:10 |
|
Torsdag, 3. Juli 2025 00:00 |
|
Tom Okke Succes på recept 296 sider Politikens Forlag Forfatteren har fundet en form i bogen, der gør den rigtig spændende, vedkommende og når ud over rampen på en anderledes måde end mange andre biografier og erhvervshistorier. Han skriver åbent og ærligt, at han var i Aarhus for at lave en helt anden historie, men at han på Den Uendelige Bro fik en svarmail fra Hans Bøgh-Sørensen fra den danskeejede virksomhed, Orifarm. Forfatteren fortæller om tilblivelsen af bogen, lige fra mødet på Politikens Forlag, til de timelange samtaler med ægteparret Bøgh-Sørensen og til beskrivelsen af omsætningen på d.d. 13 mia kroner. Se, DET gør en erhvervsbeskrivelse autentisk, at vi ikke nødvendigvis går lige på og hårdt, men laver en blød opstart, hvor journalistens/forfatterens overvejelser og proces bliver en del af bogen. Så kommer vi til indledningen i bogen, der metaforisk beskriver gåturen fra receptionen til nybygningen, og som næsten beskriver den rejse, virksomheden har været på gennem årene. "Nærmest pr. refleks ser man op. Der er højt til loftet - i alle ordets betydninger". Så er vi igang og bliver hurtigt en del af miljøet, for Tom Okkels beskriver, hvordan medarbejderne i virksomheden kører deres hæve-sænkeborde op og ned og ellers er ved at finde sig til rette i virksomhedens nye bygning. Og hvordan de to indehavere nærmest i kor beklager, at kaffemaskinen ikke virker. Den lille passus fortæller meget om virksomhedsledelse..... Siden får vi et historisk tilbageblik mod halvfemserne, hvor Schlüter gik af, Nyrup kom til, og hvor Vaclav Havel blev præsident i Tjekkiet. Man forstår ved læsning af bogen, hvorfor virksomheden har fået så stor succes. Ganske enkelt fordi de tager store hensyn til kunderne, de kalder for KONGEN, og så apotekerpersonalet, der ikke skal arbejde med uhåndterebare emballage på parallelimporter. Vi får at vide, at naturligvis handler det om at tjene, men vi får i allerhøjeste grad også indtrykket af, at dem skal man ikke hive i land ved noget, der bare ligner hit-and-run, derimod med pleje af kunder, personale i detailen og ansatte. Og den ånd har forfatteren fint fanget, for han går tydeligvis ikke kun efter at skrive en bog, der kan sælges, men har fokus på, at læseren får sig en god historie om en virksomhed, der betyder noget for forbrugerne. Bogen fortæller om de stærke familieværdier og den iøjnefaldende sans for købmandsskab, der har været fundamenter for virksomheden, der for udenforstående beskæftiger sig med parallelimport af medicin fra EU-lande. Og bogen fortæller også levende om de besværligheder og grumme retssager, firmaet har skullet igennem, for at opnå den markedsposition, som tilfældet er idag. Om en IT-katastrofe, om konkurrenterne, om de store lønudgifter, om tanker for fremtiden og meget, meget mere. En formidabel godt skrevet bog. |
|
Senest opdateret: Torsdag, 3. Juli 2025 11:34 |
|
Fredag, 27. juni 2025 00:00 |
|
Asle Skredderberget Hævnen tilhører mig 412 sider Grønningen1 Engang blev forfatteren kaldt Norges bedst bevarede krimihemmelighed. Det kan være men efter tredie og seneste bog i trilogien her, behøver det vist ikke være så hemmeligt mere, selv om det kan være svært, når vi snakker om krimier. Manden skriver eventyrligt godt, og han mestrer thrillerelementerne, så de kommer spadserende ud ad siderne til os. Bogen tager udgangspunkt i en gruppe, der kalder sig de nordiske hævnere, og som på spektakulær vis målrettet henretter medlemmer af den europæiske politiske og økonomiske elite. Gruppen mener, at nutidens retsvæsen har fejlet og vil have genetableret det gamle tingsråd. Lakonisk nok vækker mordene, hvor frygtede de end er, begejstring på de sociale medier. En af Norges rigeste mænd bliver dræbt, så går vores ven Milo ind i sagen. Han kan ikke lade være, selv om han er ved at miste grebet om sin egen tilværelse. Det er her, bogen henvender sig til folk, også udover krimi-elskere, for er det prisen værd at gå efter noget -, man ikke kan lade være med at gå efter. Bogen er tempofyldt og fyldt med alt det, man forstår ved en god krimi/thriller. Også Gud og syndsforladelse indtager sin plads i bogen, hvilket giver den en form for åndelig dimension. Geografisk bevæger bogen sig fra Grækenland til Italien, fra Norge til Østrig, fra Schweiz til Tyskland.
|
|
Senest opdateret: Onsdag, 2. Juli 2025 14:16 |
|
|
Torsdag, 26. juni 2025 00:00 |
|
Coco Mellors Blå søstre 344 sider Grønningen1 En fængslende saga om søsterskab i en total dysfunktionel familie, hvor tre af søstrene mødes i barndomshjemmet i New York i forsøget på at reflektere og sørge over en mellemsøsters død. Temaet er velkendt, det der adskiller plottet her fra mange før er nødvendigheden af at mødes. Man kan i bogen mærke, at det ikke blot er det praktiske, der driver dem til barndomshjemmet, men inderst inde håbet om at kunne finde fællesskab gennem sorgen.
Det er en klog betragtning og et fornemt snit, forfatteren har anlagt, nemlig at søstrene er klar over, at de må gøre noget for overhovedet at kunne overleve hver især og komme over søsterens død.
Hver søster har en forskellig hånd til det liv, de er blevet skænket. En af dem er dimitteret fra Columbia, har sovet på gaden, har været ude i stofmisbrug og meldt sig ind i en kult. Nu sidder hun så på toppen af verden som succesrig advokat.
En anden er tidligere bokser, men skiftede karriere til dørmand efter et større nederlag i ringen.
En tredie er en efternøler på 24 år, der er smuk som bare pokker, har rejst verden rundt som model, tjent mange penge og har brugt lige så mange på alkohol og stoffer.
Så er der hende, der døde. Den mest glade og personificeringen af udtrykket, hvorfor er det altid de gode, der dør. Hun var ejegod, havde blik for de små, opløftende ting i livet og omgav sig med et positivt mindset også i hendes gerning som lærer.
Søstrene skal nu forsøge at manøvrere i det kaos, som en dysfunktionel kan bidrage med såsom klepto- og narkomani.
Skrivestilen i bogen er super. En lækker prolog kaster læserren ind i handlingen pr. omgående. Så bliver bogen lidt langsom og skal lige fiske læser og handling op igen, og det gør den bestemt også.
Herudover er forfatteren skrap til at give de enkelte familiemedlemmer deres egen plads, rum og autenticitet. Afhængigheds-aspektet er meget realistisk, identificerbart og på ingen måde romantiseret. Herudover er forfatteren rigtig god til mellem linjerne at beskrive, at søstrene elsker hinanden inderst inde på trods af deres store forskelligheder. En glimrende bog til sommerferien. |
|
Senest opdateret: Torsdag, 19. juni 2025 11:46 |
|
Onsdag, 25. juni 2025 00:00 |
|
Sofie Østergaard Den store lortefest 32 sider Grønningen 1
En ganske udmærket bog der henvender sig til alle, der omgås børn i analfasen. Den vil i et eller andet omfang med sit klare sprog og sjove tegninger kunne medvirke til en højere accept af og forståelse for de kropsfunktioner, der i forrige generationer nærmest var tabu og i hvert fald ikke noget, man talte højt om. Lortfesten handler om Ib Eigil, der ikke vil slippe sin lort, hvor den ellers kunne forenes i kloakken med Solvejs lort og Aksels lort og alle de andre lorte fra vejen. I Eifil nægter imidlertid at gå på toilettet, også selv om lorten presser sig på og vil ud; det får Ib Eigil selvsagt ondt i maven af. Så trykker han løs, men lorten vil ikke ud i bleen, den vil ud i toilettet og med til lortefesten. Og mere i den dur i en bog, der på en vis måde er grænseoverskridende, men som helt sikkert vinder ved sin pædagogiske tilgang til naturlig adfærd. Befriende med den slags bøger. |
|
Senest opdateret: Torsdag, 19. juni 2025 09:23 |
|
Tirsdag, 24. juni 2025 00:00 |
|
Ida-Sophie Petersen efterladt på set 228 sider Grønningen1 Der er rigeligt i den lille kære bog, man kan identificere sig med. Hvad med at blive brændt af nytårsaftensdag, hvor man troede man skulle være sammen med en masse veninder, men de vil så lige pludselig - mere eller mindre frivilligt forstås - være sammen med deres kærestes venner eller på klub eller noget stille og roligt, og så får man total mental nedsmeltning. Og depressionen over, at i året, der gik, har man udrettet lige præcis 0. At man lige pludselig ligger i sengen hos en mand, man gerne vil være tættere på, men som bare sig sov godt. At man får at vide af psykologer og andre, at man da bare skal fokuserer på det positive, og hvor rigtigt, det dog er, er det bare tilsvarende mere end svært. Den ydmygelse det er at blive ghostet på nettet. Snik snak hos en psykolog, der bevæger sig i taknemmeligheds-universet, og hvor Ida-Sophie tænker på, hvor meget psykologen fylder i det kapitalistiske system. Er bange for at alle, jeg kender, bliver bedre venner med hinanden, end de er med mig. En bekymring der er til at forstå, farer frem som et spyd, og min ikke vi alle har haft en snert af den følelse. Det irriterer mig, at jeg ikke længere kan huske, hvad jeg lyttede til. Også et velkendt parameter. Prøver at se tvivlen som min ven. Bogen er fyldt med sunde refleksioner over hverdagsting og også tanker med en langt dybere mening. Findes der sjæle, der ikke prøver at passe ind og ikke tænker over, hvordan andre opfatter dem, og som ikke frygter at blive afsløret. Værsgo. Sunde spørgsmål, vidunderlige refleksioner. |
|
Senest opdateret: Tirsdag, 24. juni 2025 14:59 |
|
Tirsdag, 24. juni 2025 00:00 |
|
Jens Christian Hansen og Flemming Højbo Huset Jebsen 430 sider Grønningen1 Det er altid spændende at læse om lokalhistorie, og så er det også spændende at læse om succesrige folks visioner, hvad der driver dem, hvilke ideer, de har haft undervejs, og hvordan man skal bevise sit værd, selv om man er født med en guldske i munden. Den her bog har det hele. Den handler om familien Jebsen, der gennem generationer har opbygget en formue og investeret sig til en endnu større ved at være visionære og fremsynede. Med hensyn til kroer og badehoteller synes jeg, at vi har ramt det ganske godt. Nemlig at vi har gjort spisestederne til både sovs og sauce. Sagt af patriarken Hans Michael Jebsen, og det er måske en af hemmelighederne ved familiens succes; at de gennem tiden har tænkt både skråt og bredt. Et andet sted kan vi læse, at søfart betyder at bygge broer Livet til søs var en hård skole, især dengang. Det er ikke tilfældigt, at søfart i tidligere tider blev kaldt kristen søfart". Det krævede tillid til Gud at sejle ind i ukendt farvand. Sådanne udsagn vidner om forståelse for naturens kræfter, skabertrang og kreativitet.
Vi kommer godt omkring alle de kulinariske besiddelser, der er i familiens eje, fra Restaurant Knapp, over Schackenborg Slotskro og til Ballebro Færgekro. På en eller anden måde er det godt at vide, hvem der har ejerskabet over kroerne, når man lægger vejen forbi til frokost eller kaffe. Bogen kan fint stå som eftermæle til slægtens Jebsens metier, og det er måske også meningen. Det KUNNE i princippet godt have været en roman, for der er stof nok at tage af og med lidt krydderier og de dramer, som den her bog er renset for, pånær konflikterne i grænselandet under krigene, men som helt sikkert må have været der, også omkring familien, så ville det være en oplagt slægtsroman.
Bogen her tager udgangspunkt i ham, der startede det hele, nemlig Michael Jebsen, der i 1878 startede rederivirksomhed. Siden er det gået slag i slag, og idag er familiens absolutte overhoved, Hans Michael Jebsen, bosat i Hong Kong, hvorfra alle væsentlige beslutninger træffes, og hvor virksomheden forlængst har lagt al rederiaktivitet bag sig. Pengene cirkulerer rundt i ejendomme og besiddelser. Udover at være en spændende gennemgang af det erhvervsmæssige virke i koncernen, hvis vi må bruge det udtryk, er der oså 10 gode råd at hente, som cirkulerer rundt i familien, og som ganske vist er brugt i Hong Kong-succes-kabalen, men som fint kan omformuleres og bruges af enhver virksomhedsejer, der gerne vil have succes. Bogen giver os også historier om forskellige godser i Danmark, der er i familiens besiddelse. Interessant læsning om f.eks. den klassiske adel, der har det økonomisk temmelig stramt idag, når man ser på bare vedligeholdelse og opvarmning af de mange kvadratmeter i slotte og på herregårde. En fin bog med såvel nutidige som fortidige illustrationer og portrætter. |
|
Senest opdateret: Tirsdag, 24. juni 2025 13:47 |
|
|