Steve Jobs´ Innovationsmetode af Carmine Gallo
Carmine Gallo Steve Jobs´ Innovationsmetode 272 sider Forlaget Libris Man skal lave det, man elsker. Hvis man ikke har fundet det endnu, skal man blive ved med at lede. Gå ikke i stå. Er man ansat i et job, man hader, skal man tage de første skridt, selv små bitte, til at gøre sig fri og finde en stilling, der passer bedre til en, og mere er ens kald. Brænder man ikke for det, man laver, bliver man aldrig inspireret nok til at lave innovative ting. Leder man et team af folk i en stor virksomhed, bør man sigte på at udvikle "intrapanører" og opmuntre medarbejderne til at følge deres passion og udvikle nye idéer samtidig med, at man giver dem den nødvendige tid og ressourcer. Enkle og umiddelbare sætninger, som burde forekomme naturlige i enhver leders og medarbejders hjerte, hvis det banker for innovation. Steve gør dog ordene til sine egne og i denne meget læsevenlige og overskuelige bog gør Steve Jobs og ikke mindst forfatteren Gallo en dyd ud af, at vi får indsigt i, hvordan Jobs konstant arbejder med ikke blot at udvikle sine idéer men også at udvikle sin stil udi ledelse og passioneret innovation. Steve Jobs bruger eksempler fra sin egen historie men i særdeleshed også fra andre kendte personligheders måder at skabe begejstring og innovation på. Han drager historiske eksempler frem fra såvel Kennedys skelsættende tale i starten af tresserne om kommende års månelandinger som Arnold Schwazneggers drøm om at forfølge sin drøm lige fra tiden i Østrig, og til han sidder på guvenørposten i Californien. Steve Jobs går også meget lavpraktisk til værks og fortæller om nødvendigheden af at skabe en enkel emballage og brugsanvisning, et enkelt website osv osv. Også dette er hørt før og er en af grundpillerne i Apple-historien, nemlig en indbydende emballage, hvor folk selv aktivt føler, de er en del af processen ved at pakke ud, sætte ledninger sammen osv. osv. Med historier fra Apple-produktionen og Steve Jobs egen historie i erhvervslivet får vi eksempler på, hvorledes man kan komme bag om produktionen og nærmest gøre Steve Jobs idérigdom og salgsfilosofi til sin egen. Og han inddrager også de sociale medier, eksempelvis You Tube og Twitter, og fortæller, at kan man ikke beskrive visionen i én enkelt blog på Twitter, skal man hælde den ud og starte forfra. Sådan. Hårdt og brutalt. Men sikkert ofte ganske nødvendigt. Vil man nå videre i tilværelsen og have succes med det, man laver, har man ofte brug for solide og succesrige læremestre. Steve Jobs bliver i denne bog præsenteret som en god læremester.
|