Visitors hit counter, stats, email report, location on a map, SEO for Joomla, Wordpress, Drupal, Magento and Prestashop

Alle anmeldelser - klik herunder

Søg bog eller forfatter

PDF Udskriv Email

Personlig Gennemslagskraft af Jesper Klit

 

 

Jesper Klit
Personlig Gennemslagskraft
220 sider
L & R Business


Der er gode ting, og der er mindre begejstrende ting i bogen her. Jesper Klit opridser nogle af de gamle travere som duellen mellem Nixon og Kennedy i 1960 og forskellen på folks oplevelse gennem TV-mediet. Sådan nogle ting bliver man lidt træt af. Find dog på noget nyt, fristes man til at sige.
Der er omvendt mange, mange rigtigt gode overvejelser til refleksion, hvor man ikke kommer uden om, at det er godt at pille ved sig selv og ens indre, indgroede forestillinger for at nå nye veje og optimere sin karisma, sit nærvær og sin personlige gennemslagskraft. Disse faktorer mener forfatteren for en meget stor del er en træningssag.
Jesper Klit opstiller en række modeller for, hvordan man kan nå nye sider af sig selv - og gør rigtig meget ud af, hvordan man kan studere andre for at nå resultater. Han opstiller nogle syn på, hvad karisma er, f.eks. nævner han en lang række statsledere naturligvis med Anders Fogh, Clinton og med Obama som nogle af heltene. Sidstnævnte bliver så omvendt beskyldt for konstant at se vrissen ud. Morsomt med sådanne subjektive kommentarer.
Han mener også, at man altid er herre over sine reaktioner og til en vis grad sine følelser, hvilket nok er rigtigt et stykke hen ad vejen for folk, der i forvejen har kontrol over sig selv. Men omvendt - kommer de eller andre ud i krisesituationer og bliver stressede, så er det vist næppe så let, som Klit foreskriver.
Bogen er læseværdig, idet den anskueliggør, hvordan man kan blive mere skarp i sin iagttagelsesevne på andre, og den er fyldt med tests og øvelser og bylines og yderligere kan man indsætte sig selv i programmer og småanalyser og diagnoser, der fortæller, hvordan man eksempelvis er stillet kreativt og auditivt.
Der er fine eksempler på, hvordan man kan bruge sig selv og telefonen som redskab, selv om Klit henviser til en undersøgelse, som fortæller, at de fleste erhvervsledere foretrækker mails frem for personlig kontakt. Naturligvis er der også gode hints til, hvordan man forstærker sit budskab ved præsentationer af forskellig slags.
Klit skulle have barberet lidt i sine pudsige betragtninger. Det er jo næppe skelsættende, at statsledere som Dave Cameron "med rette er udråbt til at være en dygtig - nogle vil sige beregnende - iscenesætter".
Når vi barberer alt det overflødige fra, så må vi sige, at af karakterer ligger denne bog på en høj placering på 12-skalen -, netop fordi den er formet i et sprog, der giver os Jesper Klits metode til nærvær og træner os langsomt op i at blive kvit for andre negative indstillinger og vrangforestillinger, som kan virke hæmmende på vores egen succes.
En god bog.