Om Døde Ej Opstår af Philip KerrPhilip Kerr Om Døde Ej Opstår 486 sider Modtryk En spændende bog der løfter dramaet ud over scenekanten og lader os indsnuse duften fra nogle af historiens brændpunkter på næsten dokumentarisk vis. Skrivestilen i en bog er ikke til diskussion. Enten er man til formen eller ej. Efter vores mening er der i denne udgivelse for mange adjektiver, superlativer og metaforer, som er uklare, meningsløse og decideret handlingsforstyrrende. Hvordan kan man sige, at en trappe er bred som en jernbanelinie. Er den så smal eller bred? En jernbanelinie kan jo udmærket være smal og énsporet. Den kan også være bred og tre-sporet. Nogle gange giver metaforerne dog mere mening. En grå bygning er ikke bare en grå bygning. Den skriger efter noget klatrevin. En billedlig måde at fortælle på, at her savnes liv. Og så andre steder igen kan de gode sprogblomster endda bistå læseren i en agtværdig læseoplevelse, der sætter mange af bogen og de personlige dramer i bogen i med humor. Som når forfatteren skriver, at der er spændt en tohjulet cykel bag på bilen, som skulle man bagefter dramaet på lejrtur. Den slags fratager præcisionen i selv handlingen men får tankerne hen på noget let og humoristisk. Man smiler midt i alvoren. At Philip Kerr således kan netop det med malende - omend efter vor mening lejlighedsvist unødvendige og således også unøjagtigt bemalede - beskrivelser, det er muigvis det, der har gjort ham til en forfatter med stor læserskare. Indiskutabelt er det i hvert fald, at nummer seks bind i Berlin Noir-serien er rigtigt spændende, og man har lyst til at læse bogen i én hug, selv om det nok i de færreste tilfælde kan lykkes. Vi er denne gang i midten af halvtredserne, hvor Günther har fundet tilflugt på Cuba. Her forbereder han sig på sit tilbagevenden til Tyskland. Men så er det altså, at fortiden stikker sit hovede frem. .. . . Vi støder på kendte skikkelser i løbet af bogen, bl.a. den under Batista-styret på Cuba den frygtede politiofficer, Esteban Ventura, der leder vore tanker hen på filmatiseringen af Graham Greenes "Vor mand i Havana". her var det blot kaptajn Segura, der var den udøvende magt. Ham den slikkede fyr med moustachen. Det kunne se ud som om, at forfatteren endda har hentet en vis del af beskrivelsen af en lokal politikaptajn, Sanchez med både cigarellos og kridhvide tænder, i denne figur. Sådan noget er godt gået af en forfatter, at han således ind imellem og i ganske uskyldige og korte glimt får os til at huske tresserne og filmen og fortiden, og hvor har vi dog hørt det navn før eller set den genstand før eller indsnust duften af disse dejlige kvinder før. Om Døde Opstår er på den måde lige dele spænding, lige dele historie og lige dele omfattende research, som man kan gå ombord i at efterchecke, om man er historisk interesseret. Der er rigeligt med årstal og navne og perioder til formålet.
|