Økologisk Intelligens af Daniel GolemanGodt håndværk om etiske valg i den økologiske hverdag.
Daniel Goleman
Økologisk Intelligens er en direkte opfordring til, at vi som forbrugere tager os selv, vores helbred, vores samfund, vort eftermæle og vore omgivelser så alvorligt, at vi forener os i samlet flok og presser industrien til at levere nogle samvittighedsfulde og etiske produkter. At vi indser, at alt industrielt produceret materiale har en livscyklus med store og uundgåelige påvirkninger af miljøet, og hvordan vi gennem bevidstgørelse af disse ting begynder at spørge os selv, hvordan vi kan undgå at gøre en forurenet verden mere beskidt. Bogen kommer langt omkring og spænder lige fra opremsningen af de giftstoffer, der bliver puttet i badeforhæng - før og under forarbedning, under ibrugtagning og efter bortsmidning - og til, hvorledes en studentergruppe via Twitter kan få en bank til at makke ret... Det er spændende læsning og godt at blive klog af. Medsmå historier, dukomentaristisk materiale og andre godbidder, som stykvis gør, at vi bliver mere ydmyg over for massernes påvirkning og mindre respektfuld over for de autoriteter, der propper os til fordærv og lokker arbejdere og mennesker i armod - på indirekte opfordring af vi forbrugere. Bogen er tilligere morsomt skrevet, lærerig, intelligent og så tilpas tilbagelænet til, at man tager den seriøst. Det tunge emne bliver serveret med bid i og en ironi, der går fra vendinger som, "den faste klike af sande troende", når det beskrives, hvorvidt grønne forbrugerkampagner har nogen virkning, og så til "de hellige". På en sjov og distanceret måde når den frem til, at vi som forbrugere har alle muligheder for at tage os sammen og med tilstrækkelig viden og informationer tage kampen op mod de giftstoffer i mad og andre produkter, som vi selv tillader at nedbryde os og planeten. Den helt store force ved bogen er, at den trænger ind gennem cellerne i vores krop, de små fibre, påvirker vores sind og oplysthed og har i hvert fald gjort bogens anmelder mere nysgerrig på, hvad man skal have in mente, når man køber produkter. Bogen agiterer for radikal gennemskuelighed, en markedsmekanisme, der i fuldt omfang tager konsekvensen af forbrugernes valg. Hvert køb med sammenlagt med andres tilsvarende køb en stemme for kvaliteten og giver ordet etik en helt ny dimension -; massernes køb kan komme til at fungere som en gigantisk løftestang til at flytte markedsandele. Med forskellige vinkler forsøger bogen at nå frem til, hvorledes vi som forbrugere ved at øge den fælles økologiske bevidsthed vil kunne påvirke producenterne til at levere bedre varer. Man mærker, hvorledes Goleman med sin tilbundsgående og nuancerede reseach bringer dokumentation til torvs, som, om det hele blev ført ud i livet, ville kunne påvirke industrien til at levere etisk ansvarlige produkter. Bogen er intelligent og særdeles let-forståelig og gennemtrængende i sit budskab: Lad os gøre verden til et sted, hvor vi ved, hvad i alverden, der foregår, og lad os få noget mere af det. Bogen går ind og anviser, hvorledes bekymringer over global opvarmning, fordi den taler i for fjerne termer, kan blive afløst af en bølge af bekymring over uigennemskuelighed på f.eks. en karton popcorn til mikrobølgeovnen. Etiketten indeholder forsikringer om "nul kolesterol" men etiketten nævner ikke, at den lækre smag af smør og den salige duft skyldes diacetyl, der får lungespecialister til at se rødt, fordi de ser stoffet forårsage bronchiolitis obliterans, der får luftveje i lungerne til at svulme op og danner arvæv for til sidst at stoppe lungerne til. Sygdommen har f.eks. medført dødsfald på levnedsmiddelfabrikker. Økologisk Intelligens er med eksempler som ovenstpende spændende, ja næsten gribende, naturligvis ikke blot for folk der i forvejen er økologisk bevidste, men også vi almindelige forbrugere, der ønsker at forstå samfundsøkonomiske og arbejdsskadelige sammenhænge. Bogen dokumenterer f.eks., hvorledes en bestemt fabrik var plaget af et større antal arbejdsulykker -, fordi arbejderne skulle arbejde klokken to om natten -, fordi de var presset af butikkerne, fordi de var presset af konkurrencen -, der igen var iværksat af forbrugerne - dig og mig. En sådan historie er jo én, der går rent ind og er blot én af mange, der skulle kunne få læseren til at blive mere økologisk bevidst om hele forarbejdelsesprocessen i industrien . . Historien bringes til torvs i bogen af Dara O´Rourke, der er optaget af GoodGuide, som via en hjemmeside vil kunne få en forbruger til at gennemskue komplekse sammensætninger og processer af et produkt på splitsekunder - og dermed kunne træffe sit valg ud fra en bevidsthed og etik, f.eks. om miljøpåvirkninger, før, under og efter tilblivelsen, viden der hidtil ikke har væet muligt i selve beslutnings- og købsøjeblikket. Bogen er et vidnedsbyrd om, at forbrugeren i rigtig lang tid har ladet stå til, før han/hun egentlig havde en ordentlig viden om tilblivelsen af produkter. Og ikke blot kendte til pris, ydeevne og smagsevne. Og hvorledes man fremadrettet med sundere og bevidste valg ud fra reel information kan være med til at påvirke en hel verden til at øge forbruget af etiske, sundere og mere grønne valg. Glimrende håndværk.
|
Ældre anmeldelser
- Forbrydelsen
- Feber
- Gift
- Anker Jørgensen og det forunderlige liv
- Alting har en tid
- Det gyldne bur
- Kina Sweet & Sour
- Pundik og Krasnik
- Grand Cru-klubben
- Årgang 2012
- 100 topchefer
- Grib kærligheden
- Bonusforældre af Jesper Juul
- 1950erne
- Altid hos dig
- Heksemesteren - 1-10
- Jane Eyre
- Partner for livet
- 7 gyldne regler for 2 der lever sammen
- 3096 dage
- Familiefred med dine forældre
- Krigens Stemmer
- Joan Ørting Hvad vil du ha´
- Heydrich
- Kærestebreve - skriv med hjertet
- Tine Brylds biografi og retten til det kaotiske ridt
- Blockbuster
- Recepten på lykke
- Den udvalgte
- Mod, sved og tårer
- Den Gule Plet
- Den store leder og jagerpiloten
- Turen går til besættelsestidens København
- Heksenat
- Annemad
- Marco Effekten
- Fru Magnussen rydder op!
- Asger Aamund - en ridder uden frygt og dadel
- Camp Century
- A-Z - kærlighed og seksualitet