Jeg er Malala PDF Udskriv Email

Malala Yousafzai
Jeg er Malala
288 sider

Malala har fået mange åndelige hædersbevisninger, fordi den ramler ned i verdenssamfundets opfattelse af, hvordan man skal og ikke skal være. Hvordan verden skal indrettes. Og er blevet et ikon og symbol på den frihedstrang, der hersker i rigtigt mange mennesker, som vil noget andet og mere i livet end lade sig undertrykke. I parentes bemærket ved vi, at netop hendes tale på FNs talerstol, den brede verden fik kendskab til Malala og den skæbne, hun deler med millioner af andre piger.
Naturligvis er det blevet til en spændende beretning om undertrykkelse, længsel, overlevelse, og bogen består af lige dele følelsesengagement og thriller qua, at virkeligheden ofte overfår fantasien.
Man må sige, at Malala er blevet taget i verdenssamfundets hånd som symbol på, at hvor er det godt, at vi alle kæmper for helt andre vilkår end mange andre steder på kloden.
Forhistorien er følgende:
Tirsdag den 9. oktober 2012 trængte Taliban op i en skolebus og skød den 15-årige pakistanske pige Malala Yousafzai på klods hold. Hun overlevede det brutale attentat, og hendes historie gav genlyd over hele verden.Fra den ene dag til den anden blev hun et globalt symbol på fredelig protest og kravet om uddannelse til alle børn.Verden hørte første gang om Malala, da hun skrev en anonym blog om en skolepiges hverdag i en pakistansk by, hvor Taliban har sat sig tungt på magten. Bloggen blev modtaget som en sensation, og Malala og hendes far blev hovedpersoner i en amerikansk dokumentarfilm. Til sidst kunne deres identitet ikke længere holdes hemmelig, og de havnede på Talibans dødsliste. . . .
Og nu sidder vi altså med bogen her, som beskriver den skarpe kontrast til et frit samfund, eller det der bliver kaldt frit. Men netop fordi bogen er så skarp og underforstået analyserende i sit budskab så efterlader den en med det store spørgsmål om, hvorvidt vores eget samfund er så lyse og lykkelige og frie, som vi går og tror.
Og det er først HER, bogen har sin egentlige berettigelse. At den får læseren til at tænke, ikke over hvor godt et samfund og hvor god en situation vi er i. Men det faktum, at der altid vil være undertrykkere og undertrykte samfund overalt, der vil altid være magthavere der har en stor interesse i at holde andre fra fadet. Måske mindre gennemskueligt i den vestlige verden. Måske mindre voldeligt og direkte. Men det er der. Og det er det tankesæt, bogen giver os som gave.