Poul Reichardt - blot et menneske PDF Udskriv Email

Anne-Sofie Storm Wesche
Poul Reichardt - blot et menneske
312 sider

En meget varm og dejlig bog om et menneske, der så ud til i livet at være fuldstændig den helstøbte figur af livskraft og duelighed, som vi kender ham fra i de mange, mange film, han har medvirket i.
Vi får beskrevet en Poul Reichardt, der trodser sin familie ved at stikke til søs i de unge år, at leve livet med masser af damer omkring sig, finde livets kærlighed flere gange, tog sig af sine børn så godt han kunne efter hustruens død og knytte nære og kære bånd med dem på diverse ferier - ganske vist med pressen som tro følgesvend -  indtage positionen som filmens førsteelsker og slutte livet af ved at prutte om prisen, når sygeplejerskerne stod i kø for at tage sig af ham i de senere år.
Det er virkelig en bog om et menneske, der har levet livet på de skrå brædder med alskens roller og følelser uden på tøjet, fra gråd til latter, fra tordnende sentimentalitet til knugende desperation. Og som også prøvede det meste af det, der kunne prøves her i livet. Sorgløshed og munterhed, giftemål og skilsmisser, glæde og sorg. Alt sammen tilsat flid og arbejdsomhed i en målestok, man kan lære noget af.
Alle disse nuancer formår forfatteren Anne-Sofie Storm Wesche at få frem til os ved at fortælle os om mennesket Poul Reichardt og om de forskellige scener fra hans private liv. Autensiteten, ægtheden, den elegante menneskeskikkelse, festligheden og ihærdigheden lyser ud af linjerne nærmest for hver eneste side, og det er det, der gør bogen så spændende. At hun formår at finde en lige linje fra mennesket til skuespilleren. Forskellen er i Poul Reichardts tilfælde vist ikke så stor. Selv om han ofte havde store og krævende roller, han naturligvis måtte gøre sit ypperste for at lære, så brugte han, ser det i bogen ud til, altid en side af sig selv, som han enten havde gennemprøvet som menneske, eller som han ubevidst vidste, at han kom til.
Vi er med hele vejen, som sad vi i stuen hos Poul Reichardt og hans børn og fik fortalt alting. Om jalousien omkring børnene, om det at blive klar til at få en ny kvinde ind i huset i stedet for deres afdøde mor, om pinslerne og trængslerne ved hele tiden at tænke på Charlotte Ernst, om de sjove anekdoter som, da Poul Reichardt bliver smuglet ind af en baggang på Herlufsholm Kostskole.
Og naturligvis hele filmlærredet rullet ud for fuld udblæsning bagest i bogen i en dejlig filmografi.
En skøn bog der på en vis måde er en guide i foretagsomhed og mandsmod. Fra En Sælgers Død, til One-Man-Show på Kystens Perle i filmens verden, fra Vasketjansen på Nora Mærsk i de unge år og til sammensmeltningen af et guldarmbånd, som Charlotte Reichardt altid gik med, og som hver af pigerne fik i konfirmationsgave.
Poul Reichardt prøvede mere end lidt af hvert her i livet. Det gør vi også i denne flotte bog, der får os til endnu en gang at indse, at vi må leve livet, mens vi har det.