Eremitageslottet PDF Udskriv Email

Claus M. Smidt m.fl.
Eremitageslottet
336 sider
Gads Forlag

En ganske vidunderlig bog med spot på den særprægede bygning, vi nærmest alle sammen kender, majestætisk, ensom, latterlig, frygtindgydende, alle de gloser der er sat på den i tidens løb, og som kalder på dyb udforskning af historien bag og indsigt i og viden om slottet.
For at forstå meningen med den imposante og samtidigt ganske mærkværdige bygning må man forsøge at leve og ånde der, efterhånden som slottets arkitektur, rummenes hierarki og dekorationernes betydning skrider frem og åbenbarer sig. Læseren er med hele vejen fra slottets spæde begyndelse fra hofbygmester Laurids de Thurahs hånd for århundreder tilbage og til Styrelsen for Slotte og Kulturejendomme i vor tid har gennemført et restaureringsarbejde takket være en donation fra Augustinusfonden.
Bogen er fyldt med prægtige billeder og illustrationer, ligesom vi bliver vidne til de gennem årene mange forskellige gøremål og selskabeligheder, som har udspillet sig på slottet -, der med vore dages øjne nærmest er et palæ.
Erimitageslottet er helt sit eget, et kunstværk uden, som Claus Smidt skriver, direkte referencer, selv om vi i bogen bliver foreholdt diverse inspirationskilder. Vi kommer fotografisk helt tæt på de flotte døre og de smukke udskæringer, ligesom vi får en masse ´spændende ting at vide om de personer, der efter ophavsbygmesterens død fik ansvaret for tilsynet med slottet, de ikke artikektuddannede men håndværkeruddannede og med tysk herkomst, nemlig Jacob Fortling og Georg David Anthon.
Vi får mange fornemmelser og forklaringer på Jægersborg Dyrehaves storhed og fald, vi får enorme mængder viden om datidens embedsførelse og embedsmænd og adelige tæt på de kongelige, alt sammen med Erimitageslottet som udspringer og kerne, som også åbenvarer sig i 1854, da man påbegynder de berømte femte juni-fester - 30.000 mennesker festede den dag på sletten ved Erimitagen
Det er bogens fortjeneste og fuldstændighed, der tager læseren med til festen. Ind imellem saglighed og fakta mærkes folkestemningen og også  Konge Frederik den VIIs andægtighed, da han afslår at være en del af festen med ordene "den dag plejer jeg altid at tilbringe i stilhed med Gud og min Kone".
En fantastisk bog.