Dynastiet Glücksborg PDF Udskriv Email

Jens Fabricius Møller
Dynastiet Glücksborg
Gads Forlag
320 sider

En superbog der forstår at kombinere politik og generel historiefortælling - hvis de to ting da kan skilles ad - på fremragende vis. En flot og helstøbt udgivelse med masser af overraskende og i en sammenhæng som denne ukendte illustrationer, der får læseren til at blive ærbødig og respektfuld over det land, der er vores, og hvis vugge vi kommer ud af. Bogen spænder enormt bredt og er en perle fyldt med historier lige fra enevældens tid, kampen om den danske trone, Lehmanns kup i København, over Bismarck, slaget ved Dybbøl, nytårstalerne, fra treårskrigen og hertugen af Augustenborg, over novemberforfatningen, via pragtbilleder af f.eks. konselispræsident J. C. Christensen der fører Dronning Lovisa til bords. Ja selv Bill Clinton har fundet vej ind i bogen ved på en forside af Time at blive afbilledet med Monica Lewinsky som eksempel på, hvordan man som statsoverhovede herhjemme er fredhellig.
Og så har forfatteren humoren med sig i noget, som mange vil kunne opfatte som tørre emner:
"Dronningen har fået den vuggegave, at hun er født som en god nyhed"
Og så kommer forfatteren med ganske interessante betragtninger om, hvorfor arveprins Knud blev frataget muligheden for at blive kongen. Var det Dronning Ingrid, der havde en finger med i spillet. Var det på grund af Prins Knuds dårlige evner -, folk var altid skeptiske overfor en tronfølger, og vi får meget nøjagtigt at vide, hvor udtrykket "en gang til for prins Knud", kommer fra. Nemlig fra en teaterforestilling. Spændende, spændende læsning. Spændende hele vejen igennem. Den slags udgivelser skaber indsigt og lærdom.