Maos rige PDF Udskriv Email

Thorbjørn Færøvik
Maos Rige
574 sider
Sohn

Som i ethvert eventyr står det forfatteren frit for at fremstille bogen og eventyret, som man nu lyster. Historien om Mao er, om man vil det eller ej, et eventyr med vidtrækkende konsekvenser for millioner af mennesker. Ikke alle eventyr er lige lykkelige. Selv om de hedder eventyr. Fortællingen og fortællestilen i de historiske fakta i Maos rige er overordentlig professionel og ganske underholdende, og man kan ikke have andet end respekt for, at et så stort og omfattende materiale, som Mao og historikerne har efterladt er kogt ned på under 600 sider og altså en enkelt mursten.
Man kan så anfægte det faglige og det holdningsprægende, der ikke er helt på plads. Det er tydeligt at se, hvor forfatteren står politisk i sin fremstilling af riget mod Øst under Mao, og bogen er også noget løs i strukturen og byder for mange smart-ass-ordvalg, der undertrykker den lødighed, man må kunne forvente af så stort et emne med et så omfangsrigt, tilgængeligt materiale.
Historisk er bogen på plads, mens sproget omkring bogens historiske kendsgerninger spænder fra fiktion til gætteri. "Træt, men optændt, gik Nixon ned til det lille familiekøkken for enden af gangen". Hvad ved forfatteren og de opringelige kilder egentlig om det? "De næste uger vaklede tusinder af chok-skadede rundt i ruinerne på udkik efter vand, mad, medicin, forbindinger og husly". Det er jo rigtigt nok, men hvorfor fremstille lidende mennesker som i en Bill og Ben-bog, der tumler derudaf på må og få.
Den sproglige stil i bogen burde have været strammet op, henvisning til kilder og nærmest direkte afskrifter heraf burde have været begrænset, og holdningsmæssige hentydninger som den på side 294 med Orwells 1984 og parallellen til Kina, kunne vi godt selv have draget, hvis det var det, vi ville.  Og forsøgene på en næsten latterliggørelse af Mao burde have været undgået, intet nævnt intet glemt. Men - Man behøver ikke servere alting på et sølvfad, i særdeleshed ikke når dette alting ligger lige for.
Bogen er iøvrigt fyldt med gode billeder og illustrationer fra tiden under og efter Mao. Bogen kan anbefales alle, der interesserer sig for det store rige, og så må man se bort fra skønhedsfejl og oplagte kommentarer, der rammer mere eller mindre plet.