Vild med fjernsyn og TV2 - 25 år med penge, politik og primadonnaer PDF Udskriv Email

Poul Funder LarsenT
V2 - 25 år med penge, politik & primadonnaer
341 sider
Gyldendal Business

Har  man læst bogen her, er man klogere på, hvad det var, der skabte TV2, hvilke strømninger, der rørte sig, hvorfor kanalen blev så ufatteligt populær, og hvordan TV2 kæmper en voldsom kamp med at cruise mellem seriøs public service og kommerciel underholdning, og hvilke af stationens grå eminencer, der sørgede for, at forlig og kontrakter blev indgået til gavn og glæde for seerne. Om hvordan kanalen mistede sin uskyld, da tiden blev moden til, at "skæve indfald og dumdristige forbi slipper forbi de redaktionelle og kommercielle gatekeepere". Bogen er et seriøst bud på at fortælle en historie, der er samfundsmæssigt vedkommende og om, hvordan historien er lykkedes. Bogen er velfortalt og spændende og kommer om bord i folks tanker og meninger i TV2s bestyrelseslokaler og kommer også ind på det ironiske i, at TV2 netop lanceres som forsøg og midlertidigt eksperiment under DR2s vinger.  Bogen kan ved første øjekast virke for tung og videnskabelig uden en eneste illustration. Men interesserer man sig det mindste for medier, og at komme en smule bagom historierne bag gode historier og det, der er med til at præge samfundsdebatten idag, så er det bare med at få læst bogen her. Flot arbejde.

Anders Krarup og Anders Mandal
Vild med fjernsyn
306 sider

En spøjs blanding af kommentarer der aldrig rigtigt komme ud over scenekanten. Bogen vil ganske enkelt fortælle for meget. Den vil fortælle om TV2´s tilbliven, den vil lave sjove rubrikker, den vil lave interviews med kendte og ukendte personer om TV2, den vil lave lækre billeder og helsides- og dobbeltopslag om ankermændene i TV2, den vil politisere, den vil fortælle om stationens op- og nedture, om splittelse i egne rækker, om chefernes indbyrdes magtkampe, om hvordan man distancerer sig fra DR og høre kendte mennesker om, hvorviddt TV2 er skyld i bedre fjernsyn idag. Sidstnævnte er der morsomt nok delte meninger om. Bogen er tilmeld sat op på en populistisk måde, der mister grebet og vil alt, alt for meget, og derfor bliver det ikke til noget. Man sidder tilbage med en underlig fornemmelse efter gennemlæsning af bogen; hvad var det dog, der skete, jeg læste en bog, der KUNNE have været god, om TV2, et emne der er særdeles vedkommende, men emnerne og indgangene favner for bredt, og man bliver forvirret i hovedet af, at når en historie først er kommet rigtig godt igang, så bliver den brudt, og så optages sendefladen, læs næste side, af noget helt andet. Bogen virker lidt hovsaagtig, når aldrig rigtig sin læser. Ikke fordi emnerne hver især ikke er spændende nok, og var stoffet sat sammen på en anden måde, kunne der været blevet en god bog ud af det. Her bliver det ved forsøget.