Et ubrydeligt bånd PDF Udskriv Email

Lars Flemming Mogensen
Et ubrydeligt bånd
114 sider
Historia

Den her bog kan man roligt købe, selv om der er gået tid mellem e-bogs-udgivelse og trykt gengivelse. På trods af nogle ekstremt små bogstaver på ikke prangende papir, så har forlag og forfatter bestemt noget på hjerte. Og hvad der mangler i indpakning, vejes så ganske op af en indholdsrig historie, der nok kan få en til at tænke sig om og forsøge at vælge rigtigt i livet - denne gang.
Det er en præstation for en ung forfatter, at han på godt 100 sider kan bevæge læseren så meget, at man pludselig opdager, man har sænket bogen ned i skødet og kigger tankefuldt frem for sig. For der var da noget her, vi kunne nikke genkendende til.
Temaet om en ung taxachauffør, der får muligheden for at vælge eller fravælge nogle ting i livet, er hørt før, men er ikke uinteressant. Denne gang bliver det da også pludselig meget levende og nærværende, da han midt i en kørsel får en uventet opringning med besked på at vende om, og så er planerne for altid ændret, konsensus for livet spores ind på nye veje, opgøret med fortiden tages ikke; fortiden former fremtiden af sig selv.
Det hele sker direkte i handlingen og samtidig på et så subtilt og underliggende plan, at man begejstres over såvel skrivestil som tanke for skæbne, livet der former sig selv. Handlingen er på en vis måde underordnet, selv om den er spændende nok og yderst sprogligt velformet, og at der er masser af hverdagsting i den, som genkendes af os alle. Det medrivende ved bogen er, at den legaliserer menneskelig udvikling og bevægelse, og det, at det faktisk kan være ganske spændende at følge eksistensens udfoldelse for ens liv.