At høre hjertet slå PDF Udskriv Email

Jan Philipp Sendker
At høre hjertet slå
299 sider
Gad

Der er bid og snert i historien her, og fortælling og sprog er en sand fornøjelse at stifte bekendtskab med. Forfatteren har nogle gode metoder til specielt miljøbeskrivelser, der kommer til at betyde lige så meget som handlingen selv. Årstal og tilbageblik er vævet ind i hinanden, så man får en forståelse, både hjerne- og hjertemæssigt, af de kvaler, man som menneske ofte må igennem for at finde en sandhed, der ligger dybt begravet i fortid og hemmeligheder

En morgen forlader Julia Wins burmesisk fødte far familiens hjem i New York dagen efter hendes juridiske embedseksamen for aldrig siden at vende tilbage. Familien er forvirret og dybt bekymret. Ingen har nogen anelse om, hvorfor han har forladt dem. Først nogle år senere finder Julias mor et ikke afsendt kærlighedsbrev til en burmesisk kvinde ved navn Mi Mi.

Julia er fast besluttet på at opklare mysteriet om sin forsvundne far og hans fortid. Hun sætter sin karriere og tilværelse i New York på pause og rejser til den lille burmesiske landsby, Mi Mi engang boede i. Rejsen fører hende til den lille bjerglandsby Kalaw. På en café i byen kontaktes hun af en mand, som hævder at kende hendes far, og som tilsyneladende ved en masse om Julia. Han fortæller en utrolig beretning om hendes fars ungdom - blandt andet om hans lidenskabelige forhold til den lokale handicappede pige Mi Mi.

I begyndelsen har Julia svært ved at tro, at den romantiske skikkelse i fortællingen er den samme som hendes følelsesmæssigt reserverede far, men snart går det op for hende, at han har gemt på en mystisk fortid og en kærlighedshistorie, der overgår alt.

Romanen udspiller sig primært i Burma, som den senere tid har været i fokus efter frigivelsen af Aung San Suu Kyi, og den eksotiske baggrund danner en perfekt ramme for denne fantastiske kærlighedsroman, som udkom første gang i Tyskland i 2002, men som først fik den internationale opmærksomhed, den fortjener, da et amerikansk forlag erhvervede rettighederne og udgav den i foråret 2012 til flot omtale og et imponerende internationalt salg.