Den sorte enke PDF Udskriv Email

Helle Maj
Den sorte enke
362 sider

Spændende og levende, aktivt som et filmmanuskript,  billedlig som en storytellers bedste aften - vi fløjter igennem bogen, mens vi gyser ved tanken om, at en thriller som denne er den skinbarlige virkelighed.

Den sorte enke - Historien om drabet på en dansker af Helle Maj er historien om det mystiske drab på millionæren Preben Povlsen. Preben Povlsens krop var fyldt med 46 knivstik og det var tydeligt, at han var blevet tortureret før sin død. Journalisten Helle Maj afslører i bogen mordgåden lag for lag. Bogen er baseret på retsmøder og samtaler med både politi, advokater, embedsmænd, psykologer, skolekammerater, naboer, kolleger, familie og venner. Derudover har Maj også haft adgang til Preben Povlsens personlige breve og papirer.
Fem år har Helle Maj brugt på at researche og undersøge. En eksemplarisk flot fremstilling, der er fængslende som en krimi og en gyser, der får det til at risle med blyhagl og knivstik ned af ryggen.

Vi lever i en verden, hvor de færreste af os kommer i nærheden af at få ægte indsigt i alle de rædsler og autentiske krimihistorier, vi oplever som glimt i en flygtig avisoverskrift eller tilfældig sidebemærkning på arbejdet eller til festen. Her får vi så mulighed for at være med, mens et enormt net af forklaringer, skæbner. kriminelle handlinger, børnesoldater, løgne og kynisk elskov, bærer handlingen igennem, sammen med nogle ganske glimrende ordvalg som:
Du er en slave af dit arbejde, spise, soven. Men du kan ændre alt, hvad du vil, hvis bare dine drømme er store nok. Hvis du giver, får du noget tilbage.
Glimrende reseachmæssig, journalistisk arbejde kombineret med en flot tæft for krimigenren.
Bogen fortæller mellem linjerne alt om sorg, eventyrtrang, begær, udnyttelse, pengemangel og mange andre ting, som Preben Povlsen for altid vil stå for. Et menneske som påstår. elsker en højt og inderligt. Kan man stole på det? Blåøjet var han vidst ikke, idet han fik spærret sine konti, så den unge hustru ikke kunne hæve på dem i et ægteskab, der gik dårligere og dårligere.
Watch out, må man bare sige. Og læse hvad menneskelig sult og fornedrelse og længsel og sorg kan føre til.