Roma PDF Udskriv Email

Simon Ekern
Roma
304 sider
Sohn

Nye fascister, røde terrorister og drømmen om det søde liv af Simen Ekern er en kulturhistorisk bog om Rom som turisterne kender det, men også om de mørke sider af byen, der lurer bag facaderne. I bogen fortælles der om de ekstremistiske miljøer, om Vatikanskandaler og om sammensværgelser. Derudover fortæller Ekern om det mærkværdige mord på politikeren Aldo Moro, og om mafiaens store indflydelse, der er til stede alle vegne . . .

Vi har her at gøre med et stykke bogligt, begavet håndværk, der tager os godt og grundigt med ind i den mindre pæne del af Roms historie, hvor historier om mafia, Aldo Moro, massestrejker, økonomiske skandaler, der breder sig til andre dele af verden, tilblivelsen af Vatikanstatet brolagt med anløbne hændelser og mange andre, spændende ting er en del af kulturarv  i Rom, og som bliver beskrevet på en dyb og besvunget måde. Og samtidig også mellem linjerne giver os en erkendelse af, at Rom ikke kunne være den by, den er idag, uden alle disse ting.
Vi har at gøre med journalistik og et sprogligt niveau, der sjældent ses i bøger om byer, og vi læser da også en forfatter, som anses for en meget, meget fin kender af Italien, og som samtidigt har modtaget en stor, norsk bogpris om sin bog her om Rom.
Et flot værk om en by, der er et tilløbsstykke så mange år efter grundlæggelsen, som tiltrækker alle slags mennesker, og som synes uendelig på historier om grusomme handliger gennem historien, der med tiden er blevet en del af det, som har skabt fænomenet Rom idag.
På alle måder mærker vi i bogen historiens vingesus.