Danmark set gennem en bilrude Udskriv
Danmark set gennem en bilrude af Martin Zerlang
Martin Zerlang
Danmark set gennem en bilrude
220 sider
Gads Forlag
 
En super coffee table book, der gør indtryk ved at opridse mange af de historiske, kulturelle og samfundsmæssige betydninger, bilen har haft. Der er ikke mange perspektiver om bilen, vi kan komme i tanker om, som ikke på en eller anden måde er med.
Lad os f.eks. tage litteraturen, hvor bilen indgår som et element lige fra Anders Bodelsen, over Sven Holm, Torben Lange, Theodor Adorno, til Stine Pilgaard.

Og i tilfældet med Anders Bodelsens romaner bliver vi virkeligt løftet op på bagsmækken og alle fire hjul, så at sige, og køretøjets betydning for hans forfatterskab tydeliggøres ved en gennemgang af Tænk På et Tal, Hændeligt Uheld og også i novellesamlingen Rama Sama.

I Tænk På Et Tal drømmer helten om forandring, mens han i Hændeligt Uheld drømmer om at fastholde det, han har. Hovedpersonen i Hændeligt uheld er Mørke, som er direktør for bilfabrikken Autonord. Efter en fest hos nogle yngre mennesker kommer han til at køre en mand ned, men flygter fra gerningsstedet. Så bliver han opsøgt af en afpresser, der som et af redskaberne bruger bogen Unsafe at any Speed.
En fin metafor over, hvad biler og fart også kan bruges til. Til at udvikle, til at knægte, til at afpresse....
I Nærum bor Borck i Tænk På Et Tal, hvor han som bankfunktionær bliver udsat for et røveri, der ender med, at han selv kommer i besiddelse af de røvede penge. Bodelsen har ladet banken ligger tæt på Lyngbyvejen for enden af en lang, forblæst biltur ud af byen og et godt stykke fra motorvejen før man havde foretaget en kløberblads-frakørsel.

Biler, samfundets opbygning og litteratur så det basker. Hvor er det fint.

Krimien slutter i Tunis, også med en bil i centrum.

Naturligvis ingen tvivl om at biler har haft deres store betydning for omvæltningen af samfundet, siden den første kom på gaden for i det store perspektiv meget kort tid siden. 

Og bogen her er med til at give os perspektivet på, i hvor høj grad, mennesket har taget bilen til sig, og ubevidst bruger eller misbruger enheden og byens tansportkanaler til at begrænse, bevare eller udvide livssynet.

Musikken er naturligvis også med, Gasolin, Peter Belli, Johnny Hansen, Bjørn Tidmand, John Mogensen, Gustav Winckler, Johnny Reimar, der alle på coveret troner i eller sammen med biler.

Og hvad med alle filmene: Motorvej på Sengekanten for bare at nævne én.

Fra sæbekassebiler under besættelsen, el-bilens crach bang, komik i Forum i København, til parkeringskælderen i Bjerget på Amager tegnet af Bjarke Ingels Group.

Det er helt fantastisk, hvor langt omkring vi kommer, og naturligvis er der også blevet masser af plads til kritikere af bilismen og masser af flotte, vedkommende og sigende billeder, illustrationer og vittighedsteninger.

Et flot værk. Et meget flot værk endda,