Den fortabte mand PDF Udskriv Email

Den fortabte mand af Jane Harper

Jane Harper
Den fortabte mand
460 sider
Alpha

Cameron, en af tre brødre i den australske ørken, findes død. De to andre brødre, Nathan og Bub, er naboer men med afstandene i Australien er der alligevel flere kilometer imellem dem. Nu går opklaringen på, hvorfor Cameron bevægede sig ud i kvægdriverens grav, det gamle, sagnomspunde gravsted, som man ikke sådan lige opsøger som eftermiddagshygge.
Cam bliver den døde bror kaldt, og i og med, at man forsøger at afdække hans død, så bliver man vidne til afklaringen af et famliedrama af de store. Alkoholmisbrug, jalousi, stædigheder, krænkelser og mange andre følelser dukker op i familien, hvor alting måske ikke altid var pænt og ordentligt, men hvor man udadtil trods alt havde styr på de store træk.

Hvad der begynder som en opklaring af en tilsyneladende kær brors død, forvandler sig til et gribende portræt af tab og afsløringer der akkumuleres i en skøn forening og forløsning af skyld, undertrykte følelser og behov. Forfatteren har en fin evne til at sprede tråde og samle dem igen, så vi som læsere bliver bekræftet i eller opdager, at ikke alt, hvad der glimrer er guld, og at der ofte er helt andre forklaringer på hændelser, end man umiddelbart gå og tror.

Og samtidig får vi en fed oplevelse af meget af livet down yunder, hvor dingoer, australske verandaer, guitarer og uendelige landområder er en del af hverdagen. Her kan folk jo hurtigt blive væk. Man læser sig næsten frem til, at enten skal man lade det være, for så er alt, som det var, eller også skal man være indstillet på at opdage ting om sig selv og andre, man måske helst ville have været foruden.

En farverig, menneskelig og dejlig roman.

Er man træt af krimier, hvor det er afdankede politifolk og kedelige journalister, der lige pludselig skal opklare en forbrydelse, så har forfatteren altså i bogen her sat en amatør til det. Nemlig ofrets bror, der ikke bruger smarte tricks eller professionelt værktøj for at finde ud af, om broderen var offer for en forbrydelse eller begik selvmord. Han går bare logisk, stille og roligt til værks. Det er næsten, som vi andre ville have gjort det. Tror vi da. Alt virker jordnært og troværdigt.