Pigen fra den franske skole PDF Udskriv Email

Jacob Weinreich
Pigen fra den franske skole
368 sider

Vi har ikke faktatjekket allround i bogen, og det skal man heller ikke, omend det kribler lidt i fingrene for en journalist. For bogen er en roman. En fremragende roman der inddrager alle de følelser et menneske har fra kærlighed til had, fra venskab til krig, fra overlevelse til død, fra håb til opgivenhed. Og så er bogen hist og pist og mellem dialoger og beskrivelser fyldt med pudsige oplysninger som f.eks., at man i det antikke Grækenland kunne finde på at forbyde krige under De Olympiske Lege.

Udgangspunktet er bombningerne af SHELL-huset og Den Franske Skole i København i de sidste uger af 2. verdenskrig.

Ellers kan vi fortælle, at også filmstjerner som Rita Hayworth og Judy Garlands Meet Me in Sct. Louis bevæger sig i baggrunden som toner og filmstrimler i tiden. Så er musikken på plads. Musik er vigtig for tidsbestemmelser, og selv om det er krydderier, har forfatteren efter vor mening ramt helt rigtigt ved at vælge nogle af tidens gigastjerner og -toner, som læsere også her mange år senere har et forhold til.

Hvorfor chefnavigatøren Edward Sismore, der under krigen var en af de ansvarlige for fejlbombningen af den franske skole, i bogen skal hedde Edward Cleveland, det kan vi dog ikke helt greje, når en del andre navne er på plads, - såsom eksempelvis Fersfield-basen, søster Benedikte (der dog i romanen er stavet med K og ikke med C som virkelighedens Benedicte) og Günther Plancke, der i bogen bliver udnævnt til tyskernes politichef i Danmark. Vi kan så tilføje, at han var højeste politi-og SS-fører i Danmark, og at han ironisk nok netop den 21. marts 1945, dagen for den tragiske bombning af skolen, bliver udnævnt til general i Waffen-SS.

Vi kommer på forbilledlig vis tæt på lokaliteter, overvejelser og kyniske kalkyler omkring bombningen af Shell-huset. Og vi kommer tæt, rigtig tæt på det traume, der må sætte sig i enhver jagerpilot, også idag, som er en udløser af krigens logik, det forkerte mål, brændende bygninger hvor en mand springer ud,, en stor del af piloternes bomber rammer de forkerte. Og så til det faktum, at man som soldat ofte bare parerer ordrer under parolen, der står mejslet i bogen:
De har brug for den løgn.  . . . .

Pigen fra Den Franske Skole sætter krig og lidelse i et eksistentielt perspektiv. Hvorfor skal nogen dø, hvorfor skal nogen overleve? Hvem er uskyldige, hvor ondt kalkulerer de skyldige. Hvori består meningsøsheden, når der er masser af forberedelse og planlægning bag.

Udover at være rigtigt spændende bringer bogen læseren tæt på filosofiske overvejelser omkring eksistens og Guds-forhold, og den er også ganske nødvendig, idet den daværende regering i tiden efter bombningen var ganske krads med censurblokken og krævede, at visse passager omkring filmatisering af SHELL-hus-bombning og desværre også Den Franske Skole blev klippet ud.