Winston Churchill - den sene helt PDF Udskriv Email

Thomas Kielinger
Winston Churchill - den sene helt
415 sider
Hovedland

Man kan være enig eller uenig i, om Sir Winston kunne have stoppet krigen noget tidligere, eller om han overhovedet kunne have forhindret den. Men det er svært at være uenig i, at han, ene mand, har haft kolossal betydning for verdenshistorien såvel som skribent, som soldat, som minister og som praktisk taget overhoved for en hel verden, der måtte kæmpe sig frem fra hus til hus, fra fly til fly på 2. verdenskrigs kampplads. Siden har eftermælet betydet mindst lige så meget, hvor hans taler er blevet endevendt, retorikken forsøgt kopieret og holdningen og fremtoningen søgt relanceret eller kopieret af andre statsledere og chefter på eliteniveau.
Mest med meget lidt held.
For Winston var Winston, og i denne flotte biografi samler Thomas Kielinger en lang række tråde tilbage i historien og fortæller om en statsmand, der elskede at punktere de myter, offentligheden havde af ham, såsom mindre begavet til såvel elementære fag i skolen, som matematik og sports. "No sports" sagde han altid til offentligheden, men bogen her fortæller en anden historie. Inspirerende når man som læser og almindelig borger også skal lægge to og to sammen i andre sammenhænge.
Winston kunne med sin enorme indsigt og begavelse noget, som ingen andre kunne. Hvad har ingen nogensinde kunnet give et klart bud på, om end hans personlighed er søgt analyseret så mange gange, at man nogle gange synes at opgive.
Måske var det hans særlige baggrund, hans historiske bevidsthed og placering, hans glæde ved magt og arrogance, hans retoriske særklasse, hans sentimentalitet og beviste hang til pladderromantik måske hentet direkte fra hans adelige baggrund. I hvert fald har han haft en fantastisk tæft for, hvornår og overfor hvem han kunne og burde bruge de forskellige egenskaber.
Forfatteren til denne skønne biografi har en særlig evne til på drilsk måde at få fat i det, som Winston var kendt for, og alligevel hudflettende og kærligt stille spørgsmål ved, om det nu også var sådan.
Bogen flyder med ironi, der må have et vist afsæt i den situation, at Thomas Kielinger selv er tysker og således på en eller anden måde må være efterkommer af en af de faldne eller en af de overlevende soldater, der sloges mod Winston.
Den situation kunne man kalde barok, og i det tilfælde må bogen her siges at være yderst sober, saglig, seriøs og ganske underholdende.
Winston Churchill bliver hele vejen igennem præsenteret som den autentiske og nuancerede person, han var, med dygtig eksponering af de mest udbredte træk., Herudover får vi for fuld udblæsning nogle spændende selvransagelser med som dem hans í ungdomsårs kejtede frierier og uskyldige charme, hans nederlag i begyndelsen af århundredeskiftet til Gallopoli, hans økonomiske Waterloo med tabet af mere end 10.000 dollars i begyndelsen af depressionen og frem til den endelige beslutning om at tilføre hr.. Hitler nogle sår så dybe, at han kunne genrejse selvtilliden i den engelske befolkning og hele den vestlige verdens allierede nok til at kunne gennemføre hans endeligt i 1945.
En dygtig skrevet bog der fortjener sin plads blandt de øvrige historiske biografier om store statsmænd

Ingen anden statsmand, det skulle da lige være Churchills hovedmodstander Adolf Hitler, har i den grad præget sin tid som han. Som skribent og som politiker, minister under Første Verdenskrig, siden finansminister og endelig under Anden Verdenskrig Englands navnkundige premierminister, i praksis øverstkommanderende for de britiske styrker og strategisk og taktisk topspiller på de allieredes elitehold. Churchills politiske og almindelige begavelse var formidabel, så at sige uden sammenligning; den mest vidtspændende og storslåede personlighed, der nogensinde har beboet 10 Downing Street, ja, ifølge foreliggende biografis forfatter Roy Jenkins, der kender sit stof, større end endog Gladstone.