Afsløret PDF Udskriv Email

Michael Teschl & Birgitte Dyrekilde
Jan Bonde Nielsen - Afsløret
408 sider
Lindhardt og Ringhof

Offentligheden har gennem årtier haft et meget absolut billede af Jan Bonde Nielsen. Som genial svindler, som forvrænget plattenslager eller som en håndtarbejdende forretningsmand. Der har ikke været plads til mange nuancer.
Den nye bog om erhvervsmandens metier giver nu med en fortrinlig research, et ganske imponerende fodarbejde og et uophørligt mod til at forsøge at afdække sandheden om et menneske, der steg op fra næsten ingenting, som blev kendt af den ganske offentlig på forbavsende kort tid, og som er forblevet en myte, uanset alverdens retssager og  personlige intriger med lige så fremtrædende erhversfolk.
Det har naturligvis været ganske umuligt for os at efterprøve og undersøge den helt igennem fantastiske research, som bogens forfattere har præsteret. Så vi bliver nødt til at lade resultatet stå til troende.
Et billede af en mand, der som en korkprop næsten uanset vandets dybde og stormvejrets rasen kommer oven på igen og igen, enten med omgangskredsens hjælp eller med mandens helt igennem suveræne evner til at gå efter det, han har sat sig for og involvere andre i hans forretningsimperier.
Selskaber, retssager, enorme pengebeløb, luksus, privatfly og familiens involvement på både den ene og den anden side i diverse kampe, som Bonde Nielsen gennem årene har involveret sig i, bekræfter den tese, at der er nogle mennesker, der, uanset hvordan det elleres går dem her i livet, konstant tiltrækker sig opmærksomhed gennem stridigheder og retsinstanser, og at sådanne kamppladser næsten er som opium eller i hvert fald en nødvendighed for overlevelsen.
Bogen giver en voldsomt klar oplevelse af, at her har vi tale om en mand, der går fra den ene stridighed til den anden, fra den ene grumme retssag efter den anden, som gennem årene med direkte og indirekte hjælp fra verdensfolk som stenrige medspillere, præsidenter og kongehuse er gået fra den ene luksuriøse begivenhed til den anden, og hvor forretningsmetoderne efter påstande om at have været meget ufine i kanten er blevet formået dækket over gennem charme og sus og tilknytning til endnu flere forbindelser.
Den flotte bog giver et billede af, hvordan noget sådant kan lade sig gøre, og man kan ikke som entusiastisk læser undgå at lade sig imponere over, hvordan virkelighedens verden gennem velreserachet bog med lethed kan slå fantasiens forretnings-thrillere, der indeholder alt fra snyd af syge mennesker til venlig omgang med mennesker i den absolutte verdenselite, som kan underbygge selvtillid og omdømme i jagten på flere milliarder.
Igen: En imponerende bog med meget udførlig præsentation af navne og kilder.