Pytlick PDF Udskriv Email

Troels Mylenberg & Anders Bo Rasmussen
Pytlick
250 sider
Peoples Press

En utrolig velskrevet, indlevende og lærerig bog om alle tiders landstræner. Undertitlen hedder Fighter for fællesskabet., og inde på side 55 får man nok det mest præcise svar på, hvorfor Jan Pytlick udviklede sit talent i en retning, der næppe er set før: At han tilsidesatte sin kampvilje og evne i en grad, så det blev Danmark og spillerne, der kom i fokus.
Begge Jan Pytlicks forældre hjemme på Thurø havde nemlig for det første en central rolle, da håndboldklubben på øen blev løbet i gang. Og forældrene lærte den kommende lederskikkelse om vigtigheden af at tage hensyn, evnen til at udvikle et fællesskab samt ydmyghed og empati.
Disse egenskaber tager Pytlick med sig på godt og ondt i sin videre karriere, fortæller bogen spændende. Den får også godt fat om at afsløre Pytlicks bløde punkter, hvor han i bogen blankt tager skylden på sig over fejl, der som alle andre ret beset er kollektive og en del af et skabt miljø.
Forfatterne er rigtig dygtige til at beskrive den kultur, der skaber Pytlick, og også til at illustrere vendepunkter i Pytlicks karriere. F.eks. da han af en ældre spiller netop havde fået at vide, han skulle holde kæft og motivere og vise vejen frem som alternativ til at skabe sig og blive hidsig. Hvilket blev en tilbagevenden til trænergangen for Pytlick.
Bogen beretter detaljeret, hvad der skete under den og den kamp, og at nu gik Pytlick efter eget udsagn i selvsving over det ene og det andet. Og det lykkes forfatterne at gøre det detaljerede og konkrete universelt og lærende, så man som læser og leder eller arbejdstager selv begynder at tænke over, om man  kan ændre sin stil og til gavn for hvem.
Bogen har et yderst underholdende formål i sig selv, idet den næsten kronologisk på de relativt få sider når at fortælle historien om de vigtigste øjeblikke omkring Pytlick. Det er jo naturligvis guf for håndboldfans. Herudover kan bogen læses på mange andre niveauer, hvor man ikke behøver at interessere sig specielt meget for sport for at få det ud af den, at man som menneske blot har behov for evnen og viljen til selvindsigt for at kunne skabe mirakler såvel udadtil som indadtil.