Røver PDF Udskriv Email

Peter Sloth og Steffen Andersen
Røver
232 sider
Ekstra Bladets Forlag

Det virker altså lettere syret, og man sidder med et lille drilleøje og et stort "ka´ det nu også passe", når manden bag Danmarkshistoriens største røveri, i slutningen af bogen taler om karma, om at han nu vil tænke på den lille mand bag skranken i banken, når han bliver konfronteret med en røver, og at han fremover vil tænke rigtig meget mere på sin familie og måske begynde at gå med billeder af dem.
Med det generalieblad af forskrækkelser, han tidligere i sin kriminelle karriere har begået overfor folk, så kan indrømmelserne godt nok virke såvel overraskende som lettere patetiske.
Også selv om folk udvikler sig og bevæger sig i livet.
Bevares visse folk kan resocialiseres, tænker man, men når en så kløgtig og forudseende tidligere røver bliver grebet af sin vanlige rastløshed og trang til at virke, kan han så indrette sig på en normal arbejdsplads - og forblive tidligere? Han bliver, siger han i bogen, jævnligt udsat for kontakter og fristelser, og hvad nu hvis der med tiden skulle komme et rask, lille tilbud, der skulle passe til hans aldersklasse.
Vi må håbe for Steffen Andersen og hans familie og samfundet i øvrigt, at det lykkes for ham at finde et levebrød - måske med en cafe, som han drømmer om, i Barcelona.
Vi må så også sige, at der her er tale om en bog fyldt med fart, spænding, klasse og indsigt, skrevet i et meget kontant og bramfrit sprog. Og den er altså skrevet af et menneske, der kan både interviewe og skrive. DET er umådelig flot arbejde.
Det er lige før, man får sympati for manden med den katastrofale barndom, han har haft, og det er her, det er let at se, hvorfor - som Steffen også selv kommer ind på i bogen -, han, kombineret med gener og tilfældigheder, havnede i den kriminelle løbebane, han nu gjorde.
Bogen spænder rigtig bredt og kommer naturligvis ind på forfærdelige scener i Steffen Andersens tidlige liv, som i den grad har sat sit præg på ham og ansporet ham til at gøre fortræd og forfærdeligheder mod andre mennesker, fra de første rapserier, den grove kriminalitet, rudeklaskene (røveri fra guldsmede osv, red.)  og så til planlægningen og udførelsen af det helt store røveri fra Værdipapircentralen.
Da han har fyret en bunke penge af i Marbella, bliver han anholdt, og så er det som om, spændingen er udløst, og så skifter bogen spor, hvor vi nu får temmelig meget at vide om forskellige fangetyper, forskellige fængsler, de forskellige uskrevne regler, man har i et fængsel, forklaringen på overfaldet af Kurt Thorsen, mødet med Stein Bagger, og hvordan Steffen Andersen kom ind under Mikkel Kessler-kredsens beskyttende vinger efter at have kendt bokserren siden barndommen.
Bogen er på mange måder en spændingsbog, på et andet plan vil den også kunne give eksempelvis fagfolk en indsigt i, hvordan man taler i det der helt specielle miljø, og hvordan man tænker som hårdkogt forbryder, såvel under planlægningen af et kup, undervejs i livet - og efter "storhedstiden".