Russernes drømme PDF Udskriv Email

Vibeke Sperling
Russernes drømme
270 sider
¨¨
Det er altid fascinerende at læse om det store land mod øst, der i meget nyere tid har undergået så vitale forandringer i ledelse og institution, at man får helt åndenød. Den store Ruslands-kender, journalisten Vibeke Sperling, gør ikke mystikken og fascinationen mindre med sit værk om fremtidens drømme blandt befolkningen, og hvorledes de stemmer overens med dagens ledere.
En lang række faktorer og interesser gør, at det pt. er umuligt for Vesten og Rusland at indgå et stabilt og venskabeligt forhold. Disse forskelle er Vibeke Sperling eminent til at få frem.
Man kan få den tanke undervejs i læsningen, at man, som man ofte ser i samarbejdet på en arbejdsplads og sågar ægteskaber bevidst forsøger at tolke hinanden forskelligt, fordi man har nogle skjulte dagsordener, man vil have kørt igennem for enhver pris. Med store menneskelige tragedier til følge. I ægteskaber og på arbejdspladsen er det henholdsvis børnene og medarbejderne, der lider. På toppolitikkens kamparena er det verden, der bliver taget som gidsel.
Vibeke Sperling fremstiller Putin som en meget dygtig, strategisk, kampberedt og nådesløs politiker, der for enhver pris vil have sin vilje.
Mens Vesten mere eller mindre bare kan se til.
Måske ikke så fjernt fra virkeligheden.
Udover at være en yderst faktuel og lærerig bog er det også en spændende bog, hvor man ikke kan lade være med at blive følelsesmæssigt revet med dels af spænding over, hvordan en mand som Putin kan gå så langt i kampen om magten, men et vist stykke hen ad vejen også fascinationen af, at det KAN lade sig gøre at holde næsten en hel verden i skik for at få styret egne ambitioner.
Skal man læse med det kritiske øje, så er Vibeke Sperling på kanten af at lave selvmål, da hun på en lang række raffinerede områder udstiller Putin som den skurk, der får alting til at bralre. Måske lidt afdæmpet retorik kunne få læseren til at dømme selv.
Men - en læseværdig bog, og så kan man jo forsøge at lægge til og trække fra.