Svære valg PDF Udskriv Email

Hillary Clinton
Svære valg
702 sider

En moppedreng af en bog der er yderst svær at komme udenom, hvis man interesserer sig bare en smule for nutidig amerikansk (udenrigs)politik. De to ting hænger uløseligt sammen med resten af verden(s).
Vi følger Hillarys møde med Obama umiddelbart efter den nådeløse valgkamp mellem de to, og vi følger Hillary rundt i verden på en meget stor del af hendes togter og på møder fra diverse statsledere. Det spændende og vedkommende ved bogen er, at den ridser udenrigspolitikken op indefra, og at det er helt ny historie, der skrives om. Alt hvad vi har hørt for ganske nylig i medierne, det er faktisk at finde i bogen her. Bare fra en anden vinkel. Det er drønspændende og absolut ikke i nærheden af kedeligt, selv om listen over Hillarys besøg rundt omkring er alenlang.
Vi ved alle, at dette sandsynligvis er startskuddet på Hillarys kamp om at blive USA's næste præsident. Hun vil da også utvivlsomt med bogen her (forsøge at) opnå en vis sympati for sin tilsyneladende idelige og utrættelige rejsen rundt overalt fra Istanbul til Doha, fra Geneve til Sydafrika. Men den fortæller også historien om en pige, der voksede op i Park Ridge i Illinois, gik i søndagsskole, hvis forældre var troende, og hvordan hun dengang lærte at omsætte troen til handling, og hvordan hun stod i kø for at trykke Martin Luther King i hånden efter en tale, der nærmest ændrede hendes liv. Og til hvordan hun i 1995 som førstedame stod i spidsen for den amerikanske delegation på fjerde kvindekonference i Beijing.  Naturligvis er bogen amerikansk og forsøges solgt sådan, og bogen serveres i den store episke stil med en overflod af superlativer og dagsordener. Gjort klar til senere brug i en kommende valgkamp om det amerikanske præsidentembede - med stor sandsynlighed. Ikke et øje er da heller tørt da hun fortæller, hvordan hendes 90-årige mor boede hos hende og Bill, da ´hun blev udenrigsminister, for nu var det hendes tur til at tage sig af mor.
Den slags kan amerikanerne jo lide.  Vi er samtidigt nødt til at anerkende, at Hillary har gjort et enormt arbejde med at påvirke USA i en retning, som hun nu tror på. Og når man har læst denne basker af en bog, er man måske ikke så forfærdelig meget klogere på Hillary selv, men lægger man hendes handlinger de seneste mange år sammen med den barndom og det gribende farvel til sin mor, som bogen beskriver, så får man et godt indtryk af, hvad hun vil med USA resten af sit liv. Man kan sige, at bogen ofte er både patetisk og rørstrømsk. Men er det ikke også det, livet i væsentlighed ofte handler om.