Svend! Hvor ha du gjort af mine trusser PDF Udskriv Email

Ole Rasmussen
Svend! Hvor har du gjort af mine trusser
184 sider

En virkelig værdig afløser til de store lokumsbøger i tidligere årtier, hvor vi sneg os til 10 minutter ekstra på det hellige hus, når vi granskede opskrifter, ordsprog, rim og satire i fine bøger og kom ud med såvel lettelse som smil på læben. Ole Rasmussen har samlet en ordentlig håndfuld annoncer gennem hundrede år og sat dem i system, så læseren kan gå direkte til inderlige elskovssøgende, til benzimanglende bilsælgere, til uforbeholdne undskyldninger om larm i gaden og historien om hvordan Avena blev til Ota Gryn.. Så er der også også rappe tilsætningsstoffer fra Indien, der kan erstatte kødet i sovsen, morsomme anbefalinger om SAS og i det hele taget et hav af gode, rigtig gode minder om en tid, vi selv husker, og tider, vi skal tilbage til oldefar for at få anekdoter om.
Man kan også se, at folk har søgt nye venner, specielt om jernbanehistorie, der er cykler fra Osmond-udsalget i Bredgade, annoncer for Husquarnas nye spareovne, Ulla der mangler strippiger til filmoptagelser og kinky mandfolk, der gerne vil lege på forskellige måder med en boende husven til ægtestanden. Morsomt, morsomt.  Og så . . .
Vi får det hele sat ind i en kontekst, og det her er så i tilgift en supermåde at fortælle Danmarks-historie på. I illustrativ form. Man keder sig kun, hvis man tager for store bidder af bogen af gangen; det kan man jo bare lade være med.  Hva´ med en asbestkogekasse til en femmer, der er en bøn fra en gammel slagtermester om almissser, idet hans børn ikke kan forsørge ham mere, og bl.a. sådan og på mange, mange andre måder får vi inddraget en masse sociale historier og betragtninger i en bog, der må betragtes at være først til smilebåndet og for den tænksomme herefter nogle spadestik dybere til historien om forskellighederne og de mere tunge byrder, der blev båret af folk i Danmark.
En ren perle af Danmarkshistorier, hvor vi gennem en afspejling af annonceringstendenserne følger landets op og nedture gennem vel en halv snes årtier eller deromkring.