Den sande historie om Pinocchios næse PDF Udskriv Email

Leif GW Persson
Den sande historie om Pinocchios næse
576 sider
Modtryk

Leif G. Persson bliver ved med  i et overskud af ord og præcis viden og formidabel fortællerstil at servere den ene pragtkrimi efter den anden. Den helt igennem usympatiske og selvfede kriminalkommissær Evert Bäckström er igen i centrum, og i et orgie af fantasi, kreatitet og sproglig topklasse får svenskeren broderet en fantastisk historie sammen om opklaringen af en forbrydelse, der, i hans egne øjne, nødtvungent er et samspil mellem mange forskellige mennesker og afdelinger - til trods for, at hans selv synes, han er den eneste Guds gave til menneskeheden.
Bogen er fyldt med skæve figurer og folk, der bare ikke kan sammen. Totalt grinern, for vi kender det bare så meget fra vores egen dagligdag, at et sted før selvtilstrækkelighed ondt, når man bliver konfronteret med, at man godt kan have uret. Hvor har vi godt af at læse bogen. Også selv om man ikke nødvendigvis er til krimigenren. Så tegner bogen nogle meget fine portrætter af folk, som vi kunne have mødt på vores egen arbejdsplads. Hvorfor er man ikke så dygtig i personkarakteristik som Leif Persson. Hvorfor kan man ikke selv finde på sådan nogle gode historier.
Fordi Leif Persson er en ægte forfatter, der kan få selv de mest kedelige mennesker og miljøer til at blive vedkommende og interessante.
En veldrejet krimi. En hudflettende personskildring. Grinet får vi med i arrogancen vi ser hos hovedpersonen og samspillene. Visse passager kunne være mange menneskers arbejdsplads.