Amanda Lindhout & Sara Corbett
Huset i himlen
384 sider
Gad

Håb, var vi alle sammen enige om, er det bedste i verden.
De sidste ord i en bog, skrevet med spændingsromanens pensel, men med afsæt i en virkelighed, der overgår fantasien med et par bogreoler eller tre.
Bogen indeholder måske alt, hvad der er at sige, om den ydmygelse og desperation, man  oplever, når man er fanget i Somailia i 460 dage. Ubeskriveligt, angstfyldt, mareridtsagtigt, nedrigt, hadsk, vi er hele følelsesregistret igennem i de timer, det tager at læse bogen.
Alene de detaljerede og malende beskrivelser af Amanda Lindhouts bortførelse i Somalia, det er nok til at fastslå, at her er en bog med et stærkt budskab: Pas på jer selv derude, og går det galt, så tænk på de skønne stunder, I har haft og vid, at I har mulighed for at få dem tilbage.
Med en smuk poetisk tilgang til spændingen får vi at vide, at det svære og angstfyldte her i livet et
15 måneder blev forfatteren som gidsel i Somalia. Men hvordan overlever man som menneske, når man er blevet behandlet som et dyr? Amanda Lindhout er en ung, lovende journalist, der rejser til verdens farligste land - Somalia - for at arbejde. På fjerdedagen bliver hun bortført af maskerede mænd på en støvet landevej. I 460 lange dage holder kidnapperne hende fanget, mens derfor handles om løsesummen. Amanda konverterer til islam i håb om, at det vil øge hendes overlevelseschancer; hun får ´hustru-undervisning´ af en af sine vogtere og forsøger endda en farefuld flugt. Mens hun bliver flyttet fra det ene forladte hus til det andet, overlever hun på håbet og hukommelsen - hun genkalder sig hvert et dejligt minde fra tiden før, hun blev taget til fange. Når hun er allermest desperat, forestiller hun sig et fredfyldthus i himlen, hvorfra hun kan kigge ned på sin lænkede og forslåede krop. Huset i himlen er en stærk og uafrystelig historie om mod, modgang og modstandskraft.
Med en intensitet, en gribende sproglig mæthed, en poesi imellem thriller-passagerne og en fin beksrivelse af fasthed og styrke i svære stunder når bogen ud over rampen og giver den mening, at man skal passe på sig selv - man ved aldrig, hvornår det er ens tur. Hvornår bliver man selv udsat for grusomhed og overgreb. Man kan kun håbe - som forfatteren gjorde direkte og indirekte i alle de dage, hun var bortført.
Et fornemt værk.