Visitors hit counter, stats, email report, location on a map, SEO for Joomla, Wordpress, Drupal, Magento and Prestashop

Alle anmeldelser - klik herunder

Søg bog eller forfatter

PDF Udskriv Email

Leonard Cohen - et liv

 

 

 

  

 

  
  
 

 

 

 

 

Leonard Cohen gennem et halvt
århundrede eller mere

 

 

Ira B. Nadel

Leonard Cohen - et liv

Oversat af Steen Fiil

Omslagslayout: Christian Hvid

334 sider - 299 kroner

Forlaget Klim

 

 

 

 

 

Bogen er mere end 10 år gammel i sin første, originale, amerikanske udgave; nu er den så udsendt med opdatering frem til 2007. Årstallene synes i denne forbindelse så ganske ligegyldige, og netop dette paradoks er helt rigtigt set af forlaget. For historien om Leonard Cohen er historien om et stykke tidløst poesi, som gennem generationer har betaget et enormt publikum, og som man kan blive ved at endevende og gå ombord i som en rejse i uendelige, kinesiske æsker. Man har en oplevelse af, at ligegyldigt, hvornår man og på hvilken tid, man går ind i fænomenet Cohen, så når man frem til sandheden omkring ham.
Den vinkel og den æstetik fremgår med dråbers nøjagtighed og i en ofte nærmest vægtløs tilstand af denne fine biografi om et menneske født på samfundets solside, og som livet igennem og ikke mindst i tilværelsens efterår som en levende legende i sine sange og lyrik beskriver længslen og smerten, kærlighedens og menneskehedens luner, lunefuldheder og sandheder. Samtidig får man et flot indtryk af, hvorledes denne legende er blevet skabt gennem relationer og egne opgør med det og de, han elskede.
Udover det er der også ganske morsomme beskrivelser af, hvorledes den unge, meget unge, Cohen var dedikeret til og meget interesseret i hypnose. Han hypnotiserede i hvert fald en barnepige til at tage sit tøj af, han har også været elevatorfører, han har lært at ride på en lam hest, han har puttet servietter i sine sko for at kompensere for sin højde, han har ifølge ham selv aldrig taget et opgør i barndomshjemmet, selv om han såvidt vi kan se havde al mulig grund til det, da hans mor stoppede ham med mad og skyld. Han har spillet country- og western-musik til squaredance-baller. Og hvem skulle nu tro det. . . . Og han har været så betaget af Cuba, at han var nødt til at tage derover -, for at flygte ud af landet igen med flugt fra sin fangevogter som kuriosum.
Sådanne godbidder er der mange af i selvbiografien, som vil kunne blive gransket igen og igen, og som måske med Cohens egne ord på et tidspunkt muligvis sætter ordet depression i relief:
"Man forveksler depression med alvor. Jeg kan tilfældigvis godt lide den seriøse vinkel. For mig er det fredfyldt og afslappende at være seriøs".
Bogens forfatter - og andre analytikere før ham - har ofte ladet skinne igennem, at Cohen gennem livet har lidt af depressioner. Det passer naturligvis godt ind i billedet af hans ofte alvorstunge sange og lyrik, at han lejlighedsvis, store depressioner. Vi kommer da heller ikke uden om, at han ifølge litteraturen gennem livet har været belastet af nedtrykthed og har taget alt fra kvinder, Prozac og arbejdsnarkotika for at holde livet ud. Når det er sagt, så er der jo forskel på depressioner og depressive tilstande og så endog melankolske blues-sessions i én-rum. Men kan ofte gennem linjerne i bogen få det indtryk, at dette skisma blot har været en livsform. F.eks. når Cohen beskrives som med hang til maniodepressivitet. Hvad er det? Har han nogensinde fået en egentlig diagnose for det, eller kunne han lige så godt være et energisk og dynamisk menneske en uges tid i træk for så at falde sammen som en karklud - ledsaget af en trang til at bo sterilt og ordne perfektionistisk - en slags OCD-syndrom, Obsessive Copulsive Disorder? Tungsindet har tilmed ifølge Cohen fortaget sig noget efter, at zen er kommet ind i hans liv. Det kan være forklaringen på lysningen, idet zen netop handler om den totale accept af ens verden og væren, uanset vestlig og smålig skelen til om man er glad eller ked af det, og hvor meget og hvorfor. Man er bare, som man er.
Vi ved det vist ikke rigtigt, nogen af os. Måske ikke engang poeten selv. Og spørgsmålet er, om vi vil vide det. Bogen her åbner op for en læsning og analyse af mennesket Cohen, hans oplevelser gennem årtierne, hans oplevelser i meget forskellige steder i verden, hans tanker og hans væsen, auraen og atmosfæren og kreativiteten i ham og omkring ham, men den kommer aldrig for tæt på eller bliver udstillende eller kompromitterende. Og det passer rigtig godt ind i det billede, vi har af Cohen, af den mystiske enspænder, digteren, poeten der har så meget at give verden fra sit eget livs indre skatkammer og only God knows where else.
Det er lykkedes formidabelt godt forfatteren at få poesiens og kunstens vej i en biografi om en mægtig poet og kunstner. Det lykkes for ham hele vejen igennem at gå den vanskelige balancegang mellem at beskrive en stor mands gøren og laden uden at blive hverken teatralsk eller ydmyg. Naturligvis er bogen ikke bare krydret med mesterens præcise og geniale udsagn, disse er også spundet ind i handlingen, så de fortsætter ud fra forfatterens tekst og vica versa, hvor er det smukt.
Ira Nadel kommer som sagt med lige lovlige hurtige konklusioner enkelte steder som, når han påstår, at Cohen har modstand mod kærlighed, og at han tidligt lærer at beskytte sit let knuste hjerte. Det på trods af, at Cohen netop i bogen netop siger, at mennesker, vi ønsker at elske, fører os ad en ny sti til kærligheden. Af bogen vil vi mene, at det mere fremstår som, at Cohen har sit eget forhold til kærlighed og netop mener, at den er essentiel uden, at man af den grund skal forpligtige sig til den eneste ene, og at man ikke skal komme for tæt på nogen. Man har brug for forskellige elskere til forskellige stadier af ens liv.
Det er muligt, forfatteren ikke helt kan acceptere, at Cohen gør menneskene til genstand for søgen efter egen kærlighed i stedet for at projicere kærligheden over på mennesket. Denne skjulte holdning burde han sandt at sige have udeladt.
Men bortset fra sådanne småting, og det ER småting, er bogen overordentlig vellykket. Et helt igennem godt værk der beskriver alle perioderne i Cohens liv op til bogens udgivelse med periodens masser af stjernestunder, mesterværker, tilblivelse og indspilning af sange, flytten rundt osv. osv. Naturligvis en lækkerbidsken for Cohen-fans og en flot biografi for folk, der vil vide, hvordan en kompromisløs kunstner er blevet skabt og har udviklet sig til en levende legende.
For travle hverdagsmennesker generelt vil vi endda påstå, at bogen kan bringe zen-beroligelse i sindet, det skete for anmelderen her, og at det bliver lidt lettere at nå ind til et godt sted i hjertet, ledsaget af Cohens ord til forfatteren:
"Lad nu ikke fakta stå i vejen for sandheden".