Udskriv

Kina Sweet & Sour af Christina Boutrup

Christina Boutrup
Kina Sweet & Sour
225 sider
Gyldendal Buisness

 

Hvem skulle nu have troet, at vi fik historien om penisforlængerern Jørn Ege, der gemte sig for myndighedernes søgelys i Shanghai og ovenikøbet arbejdede for et hospital. Eller om Günther von Hagens, der i 2001 valgte at placere en fabrik til konservering af menneskelig i Kina? Eller hvorfor Stein Baggers spor også dukker op i Kina.
For bare at nævne nogle få af de lyssky affærer som har været mediehistorier af dimensioner, men som i denne bog er sat ind i en kontekst, så det giver menng at nævne d´herrer sammen med navne som Allan Warburg og Dan Friis på det modsatte opslag i bogen. Eller iværksætteren Henrik Møller.

Bogens styrke er, at den ikke dømmer og giver tomlen op eller ned, men at den i stedet angiver og beskriver, hvad der er muligt at gøre, hvorfor, med hvilke midler, og med hvilken mentalitet og lobbyisme, man skal gebærde sig, hvis man skal have succes i Kina.

Bogen er herligt blottet for tabeller og diagrammer over, hvor godt eller mindre godt det er gået for folk, der ville ind på det store marked. Mikrofonen er overladt til de erfarne selv.

Og giver dermed alle med interesse herfor chancen for et indblik i nogens opskrift på at blive en succes i Kina.

At lave forretninger i Kina er som en sursæd sovs, der på én gang smelter på tungen og efterlader en behagelig, men også bitter eftersmag - og alligevel er en uundværlig del af et godt, kineisk måltid.

Hvilken aromatisk-poetisk måde at sige det på. Men det er i hvert fald sådan, at efter at have læst bogen godt igennem bliver man noget klogere på de spilleregler, der gælder for den store nabo mod øst. Eksempelvis kom Anne-Mette Rasmusen i store problemer, da hun i 2006 side om side med præsident Bush poserede med en falsk Louis Vuitton-taske; det er noget, der huskes, og som på mange måder ville kunne udløse store kriser for diplomatiet. Alt imens det er en kendsgerning, at dobbeltmoralen alligevel har frit spil med sin til en vis grad accept af kopivare-industrien. Det ligger nemlig ifølge bogen dybt i kinesisk kultur, at man vil dygtiggøre sig og derfor anser man det som en helt naturlig ting at kopiere det bedste af det bedste.

Dette er noget, der er vigtigt at forstå om Kina. At der ligger noget dybt rodfæstet, noget stolthed, en tradition, som ligger dybere og mere bredt end blot det at tjene en hurtig skilling.

Det er i hvert fald budskabet i bogen, og den lader os forstå på sin egen måde. Herud fortæller den historien om begrebet shanzhai, der dækket over bjergbandit, som ikke lader sig begrænse af love, forordninger og regler.

Denne kendsgerning sat op imod det store officielle apparat er et paradoks, som bogen meget beskæftiger sig med, bl.a. ved at lade os forstå, at i Kina er tingene ikke enten sorte eller hvide. De er yin og yang. To modsatrettede kræfter som udgør jordens samlede energi og opretholder en harmonisk balance.

På rigtig mange måder er der god balance i bogen her. Hvis man kan tale om, at en buisness-bog hviler i sig selv, så er det sådan en som den her. Vi kan nemlig også læse om både Ribe Maskinfabrik, Chinatown i Glostrup samt Bestseller, Arla, Jysk og Ecco i én og samme bog.