![]() |
![]() |
![]() |
Inkvisitoren af Patricio SturlesePatricio Sturlese I slutningen af 1500-tallet bliver en invkisitor kaldt i audiens hos paven, der sammen med en stjernetyder og storinkvisitor fortæller ham, at en kætter fra Venedig bærer på en hemmelighed om et sidste afsnit i en forbudt bog, Necromonien. De skjuler en gammel historie, som kirken, heksemestrene og friumurerne er inddraget i. Sagen er, at da kirken tilintetgjorde den originale Necromoni i Spanien i 1231 besluttede Heksemestrenes Hemmelige Selskab at omskrive den eneste afskrift af den forbudte bog, der var tilbage, i koder. De fjernede besværgelserne fra dens sider og transskriberede dem ind i en anden bog, Codex Terrenus, for på den måde at beskytte den sorte magis hemmeligheder for inkvisitorerne. Ordren lyder nu: Få kætteren fra Venedig til med alle midler at fortælle, hvor den er. Tiden er dog knap, idet inkvisitoren om få dage skal rejse til Den nye Verden på en mission, som han ikke vil blive indvidet i, før hans skib har lagt fra kaj. Snart skal han så finde ud af, at ikke engang han selv er den, han giver sig ud for . . . . Bogen er ikke alene underholdende og ekstremt spændingsladet. Den er også stor på den måde, at den sætter den menneskelige cyklus og vores gøren og laden i et vist relief: Vi har alle en fortid for i universel forstand ikke så eventyrligt mange år siden, som vi ikke bør være specielt stolte af. Men som måske i en bog som denne fortæller os, at kan vi komme afsted med det idag, vil det måske være en idé at lægge alle våben og trang til udryddelser og magtudøvelser på hylden og gøre verden til et lidt mere sikkert sted at færdes i. Det er jo nok utopia, eftersom at fortiden fortæller, at tingene gentager sig i historiens gang, blot med mere moderne hjælpemidler og med andre folkeslag som iøjnefaldende forfulgte og igen forfølgere i andre forklædninger. Patricio Sturlese er en blændende fortæller, som ikke opholder sig meget ved de enkelte figurer i lang tid af gangen, men som lader deres handlinger, omgivelser samt nye handlinger berette om, hvem der er, mens der så bliver drysset lidt ekstra karaktertræk ind nu og da og undervejs, diskret og umærkeligt. Flot og gennemført. Vi kommer naturligvis også en tur på den gamle paveby Avignon, forklædt som købmænd på ryggen af mulddyr, så "vi ikke bliver kontrolleret af huguenotterne". Små linjer, små detaljer gør, at vi hele vejen igennem bogen, uanset om det er kærlighedens svøber, der bliver beskrevet, eller små toturinstrumenter oppe i en endetarm, der får folk til at skrige deres smerte ud, så kan vi ligefrem SE, hvor vi er, og hvad og hvem vi har med at gøre. Imponerende arbejde. |
Ældre anmeldelser
- Forbrydelsen
- Feber
- Gift
- Anker Jørgensen og det forunderlige liv
- Alting har en tid
- Det gyldne bur
- Kina Sweet & Sour
- Pundik og Krasnik
- Grand Cru-klubben
- Årgang 2012
- 100 topchefer
- Grib kærligheden
- Bonusforældre af Jesper Juul
- 1950erne
- Altid hos dig
- Heksemesteren - 1-10
- Jane Eyre
- 7 gyldne regler for 2 der lever sammen
- Partner for livet
- 3096 dage
- Familiefred med dine forældre
- Krigens Stemmer
- Joan Ørting Hvad vil du ha´
- Heydrich
- Kærestebreve - skriv med hjertet
- Tine Brylds biografi og retten til det kaotiske ridt
- Blockbuster
- Recepten på lykke
- Den udvalgte
- Mod, sved og tårer
- Den Gule Plet
- Den store leder og jagerpiloten
- Turen går til besættelsestidens København
- Heksenat
- Annemad
- Marco Effekten
- Fru Magnussen rydder op!
- Asger Aamund - en ridder uden frygt og dadel
- Camp Century
- A-Z - kærlighed og seksualitet