Visitors hit counter, stats, email report, location on a map, SEO for Joomla, Wordpress, Drupal, Magento and Prestashop

Alle anmeldelser - klik herunder

Søg bog eller forfatter

PDF Udskriv Email

Chikitin & Co af Kim Sander Larsen

Kim Sander Larsen
Chikitin & Co
267 sider
EC Edition

En roman der fænger med det samme. Man mærker nemlig, at bag den stramme og præcise udtryksform i handlingen gemmer der sig eksistentielle spørgsmål - hvad skal man vælge. Skal man følge sine planer, sin kærlighed og sit hjerte, eller skal man alligevel forfølge sin nysgerrighed overfor nye muligheder i livet.

Store valg er på spil.

Chikitín er flygtet til Sevilla i Spanien, hvor han gemmer sig for dem, som slog hans far ihjel. Tre år efter ankomsten til Spanien møder han Don Enrique i Barcelona. Linedanseren og forfatteren har umiddelbart ikke ret meget til fælles, men de bliver alligevel knyttet til hinanden.

Chikitín møder danske Roma, som er i Barcelona for at skrive en alternativ guide til Cataloniens hovedstad. Kort efter mødet forsvinder Chikitín dog sporløst. Roma må vælge: Vil hun bruge tiden på at lave sin bog færdig og være sammen med sin kæreste, eller vil hun lege detektiv og lede efter den forsvundne linedanser?

Kim Sander Larsen, der er debutant, har boet i såvel Spanien som Frankrig, og det kan derfor ikke undre, at han er god til at udtrykke sydlandske stemninger. Vi er simpelthen mere end personligt til stede i lobbyen på Hotel Inglaterra, ned ad Avenida de la Constitución, på Ramblaen, med i arenaen med en af Spaniens store tyrefægtere, El Guapo, der i 1941 fik flået nosserne af i en kamp mod tyren, og vi er med på baren La Concha i Chinatown-kvarteret Barri Chino i Barcelona.

Dialogerne passer vældig fint ind i stemningerne, pæne formuleringer med noget stolthed, fortid og stoisk respekt i sig, og det er sjældent i vor tids romaner, hvor dialogerne ofte kan være både anmasende og uden nerve.

Tilmed er der noget fremmedartet, finurligt, cirkus- og zigeuneragtigt over bogen, der på magisk vis leder tankerne hen på forrige århundredes store tåreperser, Frændeløs.

En vældig fin debut og i det hele taget en flot opbygget roman, hvor der er noget såvel til udlængsel, som til smilebånd og til intellektet, der gerne må længes efter at skulle vælge ud over den menneskelige grænse for, hvad man mente, man kunne.

Man mærker den kreative åre, og man mærker forfatterens egen længsel efter at søge efter mere kunst, det som ofte flytter verden, holdninger og meninger, og som altså her bliver personificeret i en linedanser og en fagforfatter.